Utter i parken? Sörmland

Är det möjligt att det är en utter som dyker upp ur en vak, går en bit på isen och försvinner ner i en annan vak? Bilderna är från en damm i engelska parken, Åkers Styckebruk.
Den nedersta bilder från tomten, är det samma spår eller något annat?
 

Bilagor

  • utter eller.jpg
    utter eller.jpg
    42.1 KB · Visningar: 1,000
  • utter eller (1).jpg
    utter eller (1).jpg
    38.2 KB · Visningar: 997
  • Utterhopp i snön.jpg
    Utterhopp i snön.jpg
    14.6 KB · Visningar: 455
  • spår på tomten 23 jan 2011.jpg
    spår på tomten 23 jan 2011.jpg
    29.8 KB · Visningar: 534
Jag skulle säga att det ganska säkert är spår från utter. Både att döma spårstämplarna men även av språnggrupperna på bilderna. Och den bilden med längre spårlöpa är också den typisk med parspår och avtryck av kroppen emellan.

Kul! Uttern är på gång och dyker upp på allt fler ställen.
 
Jättekul! Jag skulle vilja se den. Tips? Strömming?

Ja, väldigt kul att uttern är tillbaka i dessa landsändar. Jag vet att den funnit ett bra tag i trakterna av Länna bruk och det är väl inte långt ifrån dig? Jag har även sett utterspår runt Kvarnbäcken vid Krampan som inte heller ligger långt från Åker, men det var många år sedan nu.

Att få syn på den är väl inte så väldigt lätt, särskilt inte så nära mänsklig aktivitet och bebyggelse. Jag gissar att den är ganska försiktig på dagarna och aktiv mest nattetid. Men om du ser den ska du absolut rapportera till Naturhistoriska här
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
rullbo Utter Vilda djur 5
Mezzner Järv i Sörmland? Vilda djur 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.