Utländska boktips?

Det finns ju några överlevnadshandböcker som är skrivna av Svenskar och sedan alla som är översatta men dom utländska handlar många gånger om naturtyper och omständigheter vi inte har i Sverige.

Är det någon som har tips på utländska böcker som behandlar vår typ av natur?
Den nordliga barrskog och allt därtill som vi har i Sverige finns ju varvet runt i stort sett likadan.
Ryssland faller kanske bort om inte annat på grund av språket så USA och Canada återstår.

Det vore kul med andra tips att lägga till dom vi normalt lär oss och Amerikanarna har ju hållit på ett tag.



JL
 
Inga böcker direkt, men det finns gott om överlevnadsforum m.m.

Annars så finns försvarets överlevnadshandbok att ladda ner gratis =)
 
Lars Monsen har ju skrivit flera böcker (bara en översatt till svenska dock, men norska är ju inget problem att läsa). Det är ju strikt sett inte böcker om överlevnad, men det är böcker om erfarenhet av att vistas i vildmark.

http://www.larsmonsen.no/

Monsen, Lars Nådeløs villmark 2002
Monsen, Lars Med kart og kompass i villmarka 2001
Monsen, Lars Ekspedisjoner i bjørneland 1999
Monsen, Lars Villmarksboka 1998
Monsen, Lars Norge på langs bok 1997
Monsen, Lars Til fots gjennom Alaska 1996
Monsen, Lars 90 dager på loffen i Børgefjell 1995
Monsen, Lars Med fiskestang og svartkjele 1994
 
Jag kan varmt rekomendera "The survival handbook" av Raymond Mears. Den täcker det vanliga om eld, skydd, mat, vatten osv. Men det fins även bra avsnitt om viltspårning, jakt, fiske, tillverkning av enkla jaktvapen osv som är mycket bättre än i någon annan bok som jag har sett. Om man vill leka stenåldersmänniska så finns avsnitt om hur man framställer keramik, stenbearbetning (för yxor, pilspetsar tex), hur man tar tillvara skinn (om man råkar lyckas med jakten), benverktyg mm. Bortsett från avsnittet om ätliga växter som inte riktigt är anpassat för Sverige, så är det en mycket bra bok.

//Rikard
 
Ray Mears

storfiskarn?; sa:
Jag kan varmt rekomendera "The survival handbook" av Raymond Mears. //Rikard

Jo den är bra, fick hem den i fredags tillsammans med hans andra bok Bushcraft.
Bushcraft innehåller i stort sett allt men spänner även över hela världen som utländska böcker gärna gör.
Trots det är boken den bästa jag sett i överlevnadsnischen och jag kan inte annat än rekommendera den starkt!
Fina bilder och utförlig, man nämner inte bara tex. eldborr utan går mer på djupet.

Ska man ha en bok lägger jag min röst på Bushcraft av Ray Mears, hittills oöverträffad av det jag sett.

Satte för övrigt min första eld med eldborr igår, det är inte så svårt och invecklat som man tror när man läser andra böcker!

http://www.raymears.com



JL, med doft av tallbarr och skogsbrand i kläderna
 
Re: Ray Mears

Lorre2; sa:
storfiskarn?; sa:
Jag kan varmt rekomendera "The survival handbook" av Raymond Mears. //Rikard

Jo den är bra, fick hem den i fredags tillsammans med hans andra bok Bushcraft.
Bushcraft innehåller i stort sett allt men spänner även över hela världen som utländska böcker gärna gör.
Trots det är boken den bästa jag sett i överlevnadsnischen och jag kan inte annat än rekommendera den starkt!
Fina bilder och utförlig, man nämner inte bara tex. eldborr utan går mer på djupet.

Ska man ha en bok lägger jag min röst på Bushcraft av Ray Mears, hittills oöverträffad av det jag sett.

Satte för övrigt min första eld med eldborr igår, det är inte så svårt och invecklat som man tror när man läser andra böcker!

http://www.raymears.com



JL, med doft av tallbarr och skogsbrand i kläderna

Hej JL!
Jag har också Bushcraft och tycker den som bok är underbar med många stämningsfulla bilder (speciellt den med "hönsragu").

Men inte kan du väl mena att det skulle vara "den enda överlavnadsboken man behöver"?

Det som jag är negativ till i den som överlevnadsbok är tyngdpunkten på just "bushcraft".

Men som bok nummer fyra eller fem hamnar den hos mig.


/Ulf
 
Re: Re: Ray Mears

ulf@programming-vb.net; sa:
Lorre2; sa:
storfiskarn?; sa:
Jag kan varmt rekomendera "The survival handbook" av Raymond Mears. //Rikard


Ska man ha en bok lägger jag min röst på Bushcraft av Ray Mears, hittills oöverträffad av det jag sett.



JL, med doft av tallbarr och skogsbrand i kläderna

Hej JL!
Jag har också Bushcraft och tycker den som bok är underbar med många stämningsfulla bilder (speciellt den med "hönsragu").

Men inte kan du väl mena att det skulle vara "den enda överlavnadsboken man behöver"?

Det som jag är negativ till i den som överlevnadsbok är tyngdpunkten på just "bushcraft".

Men som bok nummer fyra eller fem hamnar den hos mig.


/Ulf

Hm.
Nä inte ska man väl bara ha en bok?
Men om man nu skulle det, den hamnar rätt högt i min bokhylla.



JL, med många böcker på sin lyra
 
Snacket har ju varit att det ska vara hårt och mjukt träslag. Bullshit.

Jag klöv en furuplank och hade både borr och "bräda" av samma virke.
Tror tillochmed att det var samma virke i handtaget, stödet som man håler borren med.
Viktigt att hålla stödet mot benet och få stabilitet.
Lätt att man får all friktion i handtaget, gröna löv smörjer men det är ju inte Castrol syntet direkt.
Hårt material i handtaget är nog att rekomendera, ska prova med ben någon gång.
Som tände kan man använda det finaste fjunet från björknäver och proppa i en tom toarulle, lägg den kolade pulvret i och blås igenom.

Hör av dig om det funkade!


JL
 
Lorre2; sa:
Snacket har ju varit att det ska vara hårt och mjukt träslag. Bullshit.

Jag klöv en furuplank och hade både borr och "bräda" av samma virke.
Tror tillochmed att det var samma virke i handtaget, stödet som man håler borren med.
Viktigt att hålla stödet mot benet och få stabilitet.
Lätt att man får all friktion i handtaget, gröna löv smörjer men det är ju inte Castrol syntet direkt.
Hårt material i handtaget är nog att rekomendera, ska prova med ben någon gång.
Som tände kan man använda det finaste fjunet från björknäver och proppa i en tom toarulle, lägg den kolade pulvret i och blås igenom.

Hör av dig om det funkade!


JL

Tackar för tipsen =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
steerbear Boktips Överlevnad 17
ljaw Boktips Överlevnad 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.