Uthållighet

När man är ute och cyklar långt eller går på skidtur, så har jag kunnat märka att jag har ett "trötthetsintervall" på 1½-2 h (vid normal intensitet i arbetet). Jag blodsockernivån sjunker, jag tappar kraft och till viss del motivaiton. Dock behöver man bara pausa och ta något litet mellanmål, t.ex. varma koppen + macka. Godis, dextrosol osv. hjälper lite grann, men inte alls ett riktigt mellanmål.

Vilka intervall brukar ni övriga ligga på, när ni är ute på skidtur, vandringar osv?

Vidare har detta fått mig att fundera på hur de som utövar uthållighetssporter t.ex. triathlon, ultralöpning osv. förhindrar liknande blodsockersvackor?

Går det att träna upp så att intervallen blir längre, eller handlar det om förberedelser, t.ex. kolhydratuppladdning, träning och ett litet, konstant intag av energi?

Mvh /Joel
 
Det är nog stor skillnad på aktivitet, vandring är ju inte alls lika krävande som t ex cykling eller skidåkning. Och man kan knappast vandra sig energimässigt riktigt tom, det kan man dock göra vid cykling eller skidåkning.
 
Det är nog stor skillnad på aktivitet, vandring är ju inte alls lika krävande som t ex cykling eller skidåkning. Och man kan knappast vandra sig energimässigt riktigt tom, det kan man dock göra vid cykling eller skidåkning.

Förvisso, men vandrar du i fjällen, dvs. med hyfsat tung packning + att det är stora höjdskillnader och bitvis ojämnt underlag, så kan man tömmas på energi. Kanske inte i samma hastighet som i skidåkning/cykling, då pulsen aldrig når samma nivåer.

Mvh /Joel
 
Brukar "sressa" runt Vättern(30mil) med endast Vitargo i cykelflaskan! Visserligen laddar man lite extra innan Rundan men känner mig otroligt stark i slutet(sista 5milen)
Så sitter man bra å är förberedd så har aldrig "orken" varit nåt problem för mig!

/Janne
 
Man har ju inte mycket mer energi än man har tryckt i sig..

På våran tur (8 nätter) kring abisko så körde vi ca 50 minuter pass så långt det var möjligt, kort rast (5-10 min? dvs äta godis och dricka vatten, gå på toa), och så 50 minuter till, en kort rast till eller lite längre om det behövdes, sen ett pass till och lunch..

Vill man ha nått varmt så är kombinationen couscous & varma koppen & termosvatten en höjdare.. Currykyckling med en näve couscous eller två och så rätt mycket vatten så det blir lite blött och härligt.. På fullkornscouscous står man sig längre.

Går att trolla fram på 5 minuter när det behövs.

Men det är ju trots allt semester! :)
 
Ett sätt att få längre intervall mellan pauserna är ju att sänka tempot, går man på i hög ansträngningsnivå så kommer kolhydraterna ta slut snabbt och man blir helt slut. Segar man på i lugnt tempo går man på mer fett och sparar kolhydrater, och kan gå längre utan att tappa orkan.

Detta går ju att träna upp också, så att man kan använda mer fett som energikälla även vid högre ansträngning. Triathleter och ultralöpare undviker nog svackorna genom att hela tiden fylla på med kolhydrater och vätska, samt att de ligger på en relativt sett låg intensitet så att de använder mkt fett som energi källa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.