Utekartan - betyg?

Funderar på att skaffa Utekartan. Kan någon betygsätta hållbarhet vad gäller vikning. Min fru är ensådan där orienterare som det första hon gör med en ny karta viker om den, gärna flera ggr.

Pris hittar jag inte heller.

http://www.utekartan.se
 
http://www.tyvek.com/pdf/prod_techman.pdf
nämner (sid 4): "Remarkable Flexibility - Spunbonded Olefin has outstanding flexural strength and will easily exceed 20,000 cycles when tested on an MIT flex tester (TAPPI method T-423)"
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32564#post197984
nämner Torbjörn Djuvfeldt "Pretex har ett viktal på 3000 jämfört det vanliga kartpapperets 200 vikningar innan det spricker."
Jag vet inte om dessa siffror är direkt jämförbara, men en fingervisning är det iallafall.
 
Min SSSK karta Östra Mälaren har jag stoppat med i benfickan som en näsduk (d.v.s utan att vika kartan utan bara ”knöat” ner den i fickan). Kartan är skrynklig, men allt är läsbart. Jag försökte stryka kartan med mitt ångstrykjärn men det hände ingenting. Skrynklingarna gick ej att få bort, och inget hände med trycket.

Jag tror att Tyvek kartorna är i det närmaste outslitliga, så dom håller nog livet ut och kanske en generation till. Tyvek kartorna för Bergslagen är mindre till format än SSSK-kartorna och är därmed lättare att vika ihop för att passa benfickan på mina byxor.

Jag har även dissekerat en Tyvek karta och sytt en ficka för kastlinan till skridskoryggsäcken.

tyvek_pase1.jpg


tyvek_pase2.jpg



Per Brune
 
Jag kan bara bekräfta Kristers uppgifter, något mer slitstarkt som det går att trycka på existerar knappast, åtminstone inte om det ska ha samma vikt och hanterbarhet som papper.

För kanotister, skrinnare (som ju också riskerar att blöta ner sig) och andra som vill navigera i närheten av vatten är det idealiskt.

Enda nackdelen är att Tyvek vid mindre extrem användning nästan är FÖR slitstarkt. Jag har t.ex. en karta ur Harry Flams's ursprungliga serie som jag slitit och dragit med ute i skogen sedan den kom (var det 4-5 år sedan?). Kartan ser litet solkig ut, men håller fortfarande. Den enda nackdelen är att innehållet i kartan till vissa delar är inaktuellt.

Fjällkartor tryckta på Tyvek skulle nästintill bli en säkerhetsrisk då innehållet kan ändras med tätare intervaller än materialets livslängd.

/torbjörn

Ed: Såg att Per hunnit före. Att kartor håller en livslängd ser jag inte som någon direkt fördel, se ovan.

[Ändrat av tobbedj 2006-11-19 kl 20:35]
 
Vi lite galna långfärdsskridskoåkare räds inte lite regn, och sjöarna ligger där dom ligger. Lite vatten ger oftast dom mest lättåkna isarna.

Det som kan ändras ibland är vägar och hus. I närheten av där jag bor och åker skridskor är det navigationspunkter som mobiltelefonmaster som ändras mest (nya tillkommer ständigt).

Per Brune
 
Hittade inte riktigt infon på Utekartan.se; är sssk-kartorna (för min del Södermanland) oxå detsamma som gröna kartan?

/Per
 
tobbedj; sa:
Ed: Såg att Per hunnit före. Att kartor håller en livslängd ser jag inte som någon direkt fördel, se ovan.

[Ändrat av tobbedj 2006-11-19 kl 20:35]

Visst, 20-25 år (om det nu är så länge) är onödigt lång livslängd för en karta. Men hellre det än < 1 dag på en regning skridskotur, som för en papperskarta utan fodral.

Per Brune
 
Brune; sa:
Vi lite galna långfärdsskridskoåkare räds inte lite regn, och sjöarna ligger där dom ligger. Lite vatten ger oftast dom mest lättåkna isarna.

Det som kan ändras ibland är vägar och hus. I närheten av där jag bor och åker skridskor är det navigationspunkter som mobiltelefonmaster som ändras mest (nya tillkommer ständigt).
Här i Linköping var det en sensation för två år sedan när vi fick en ny sjö. Det var en sjö, Rosenkällasjön, som tidigare blev utdikad som åter dämdes upp för att skapa en fågelsjö. Den är grund och även bra som premiärsjö för oss långfärdsskridskoåkare. Ett exempel på att det kan ske förändringar med sjöar.

Annars har du rätt i det du säger, Per. Jag har mött personer som åkt omkring med generalstabskartor och kunna orientera sig fullgott.
 
Tyvekkartorna

har inte så många nackdelar.

En är att tyvekmaterialet eller möjligen tryckfärgen luktar lite skumt även efter fem år.

Materialet är inte helt vitt utan varierar en aning i en svagt beige nyans men trycket är mycket lättläst och läsbarheten överlägsen t ex en plastad papperskarta.

En annan fördel är att materialet är opakt så att det går att ha tryck på bägge sidorna utan att det lyser igenom från undersidan.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
D300 Utekartan vs Calazo Navigering 5
JFrisk Vad händer med utekartan? Navigering 4
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
Brune Utekartan Bergslagen Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.