Utan klister?

Hej,
Nu kommer jag antagligen framstå som en idiot, men... Mina hudar sitter jättebra på skidorna. Fästen finns både i framkant (såklart) och även i bakkant. Eftersom jag kör 90-95% pist och 5-10% med hudar så har jag en tanke. Kanske man ska ta av klister för att slippa få det på belagen.

Korkat? Jag vet inte, har inte provat.

Hur är era erfarenheter av oklistrade hudar, sitter de kvar?

En annan relevant fråga är hur länge klistret sitter kvar på belagen. Någon som vet?

/PAtrik
 
Utan klister på hudarna halkar dom omkring i sidled när man går på skrå. Glider dom iväg tillräckligt mkt så vrider dom loss tail-spännet.
Jag har provat efter att ha sumpat stighudar i snön...

Vad gäller belagen är det nog inga problem, det lossnar när du åker. Däremot drar det med sig valla, så belagen torkar snabbare, om man nu bryr sig om sånt.
 
effekten borde ju bli som när det hamnar snö på klistersidan eller att klistret har frusit och då inte fäster på skidan = fungerar ej huden glider bara omkring. Har tyvärr råkat ut för detta i tävlingssammanhang i skidbestigning.
Om klistret är bra tycker jag inte att det fastnar någonting på skidan.
 
Hudar utan klister

är i stort sett bara elände.

En av mina bekanta hade gamla riktiga stighudar av sälskinn med remmspännen både framför och bakom bindningarna samt vid fram och bakbrättet. Fungerar om man går i falllinjen men inte när man skråar då kanar hudarna i sidled och snö byggs på under.

Helt värdelöst IMHO.

Kanske skulle det gå att göra någon slags kardborrelösning med hudar som liknar faltkajakhudar men jag tror inte på idén egentligen. Svårt att få till både stålkantfunktionen och bra stighudfunktion utan klister skulle jag tro.

Thure
 
Vet inte vilket klister du använder men jag har inte haft några problem med att det fastnar på belaget. Använder Kohla skinn med orginalklister än så länge.
 
ni har så rätt

Tänkte inte på det.... med skrå. Just att belagen trkar ut är det som jag vill undvika, men man får helt enkelt ta och valla lite....

/Patrik
 
Sen kan man ju undra hur mkt glidvallan gör?
Inom längdskidåkningen diskuteras nu för fullt om det går lika bra att åka utan glidvalla som med. Min erfarenhet är att det i träningssammanhang går lika bra utan, men i tävling med riktigt bra preparerade skidor går det bättre med glidvalla.
Nu till problemet. Att åka utan glidvalla innebär att man bör stålsickla skidan och iom att alpinaskidor har stålkanter så blir nog detta svårt. Vill ni läsa mer om detta kolla då in http://www.skidforum.se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.