Uppgradera mittstolpe

Ja. Det var dags att göra nåt. Min hjässa pallar inte mer. Låt mig förklara. Köpte vad jag trodde var en dassig glasfiberkanot. Tanken var ett kapa aktern, göra en akterspegel och sätta på en liten ilsken 6 hästars tohatsu, måla skiten kammo och ha till andjakt. Problemet var att kanotfanskapet var i princip NOS, komplett med flång ny kanotkärra. Man kan inte sätta en tigersåg i en såpass fin kanot, glasfiber eller ej.

Så jag har motvilligt använt den. Den är helt ok förutom att den saknar mittoft. Eller vad det heter. Thwart på utrikiska. Så när jag skall lyfta ner och upp skiten på biltaket måste jag lägga den på skulten. Och det är en stökig frivändning när man bara kan ta tag i alureling. Så jag tog en bit genomsågad okantad tvåtums ekplanka. Kantade, körde cirka 2 miljarder vändor i kuttern, hittade på en form, sågade ut med gammel handramsåg. Fram med skölpar, raspar, filar och sicklar. Tog bort det sista med en glasskärva och sen lite linolja på det. Funderar på fernissa men kommer nog inte orka.

Notera uttagen på andra sidan oket, tanken är att de ska fungera som stöd för skenben vid stående fiske. Hoppas det funkar. Vi får se.
IMG_20230630_122350018.jpg
 
Det fungerar bra. Satte fast med genomgående vagnskruv. Testat att kånka runt på han och svinga upp den på axlarna. Betydlig förbättring. Ska testa stående fiske när det börja skymma
IMG_20230630_175940481.jpg
 
Har nu testat att stå upp och paddla och fiska. Går förvånansvärt bra. Lite vingligt först. Nu måste jag göra en ståuppaddel kombinerat med stake.
 
Fungerar urtagen för skenbenen som tänkt?
Jag skulle inte göra kombinerad paddel/stake, paddeln bör vara under 2m beroende på din längd medan staken/fårken beroende på längd/vattendjup kan vara runt 4m.
Jag har gjort mina kanotfårkar från 38mm rundstav, onödigt överdimensionerad och tung, och 27mm rundstav, mycket lättare att hantera. 38mm är bra om du ska fårka typ fors medan 27mm är bättre för stilla vatten. En bult inskruvad i ena änden och så kopparrör som skoning. Ska du fårka på mjuk botten kan du behöva större yta på änden för att inte sjunka in och fastna.

edit: fårken fungerar hyfsat som stående dubbelpaddel om den är lång nog, det är ju trots allt en riktigt smal grönlandspaddel :)
 
Senast ändrad:
En sup-paddel ska vara kroppslängd plus 20 cm så 215 cm i mitt fall. Nä, inte lika lång som en riktig stake men iaf skodd med något i nederkant så man kan staka i grundområden.

Urtagen funkar bra men man efter en stund behöver man dem inte.

Rundstav? Vad är det för moderniteter??? Här klyvs det upp en längd ur genomsågad okantad planka. Tänker inte köpa virke. Spånhyvel, framåt marsch!

"People who buy stuff are suckers"
 
Kul för dig att du har tillgång till eget virke, inte alla som har det.

Men oavsett, välkommen i klubben då, med tanke på att du inte byggde kanoten själv.
 
Kul för dig att du har tillgång till eget virke, inte alla som har det.

Men oavsett, välkommen i klubben då, med tanke på att du inte byggde kanoten själv.
Denna kanoten har jag inte byggt själv nej. Men min huvudsakliga kanot och min kajak är egenbyggda. Som jag skrev i första inlägget så köpte jag denna begagnad enkom för ett syfte, sen upplevde jag den som för fin för den planen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.