Ultra-Sil Day Pack

Är det någon på Utsidan som har praktisk erfarenhet av Ultra-Sil Day Pack ?

/ Bertil
 
Jag klämde på den väldigt snabbt i en butik här om dagen och den verkade välsydd men givetvis är allt tunnt..

Har en som är påväg hem till mig från USA i ett paket, så snart har jag testat på riktigt också :)
Planen är att använda den som dagturssäck på fjällvandring med fiske i sommar..

Jag har för övrigt funderat om den ihoppackar flyter så pass att den faktiskt blir användbar som nyckelknippa eller dylikt när är ute på vattnet..
Ser ltie väl stor ut för att ha i fickan alltid men vid tillfälle så kanske :)
 
Köpte denna för 1 veckan sedan.

Den lite väl tunn. Eller bärremmarna.

Men ska ut på en 2mils vandingring med den i helgen, så kan jag redovisa den för dig.

Lite väl som att ha i fickan ja. Den är stor som en tennisboll när den ligger i komprimerings påsen.
Har den dock i jack fickan när jag går till stan eller så. Man vet aldrig vad man handlar.

Men som sagt återkommer med bättre info efter helgen.
 
Den var för tillfället slut hos min lokala handlare (Mest Ute), så jag har inte kunnat klämma på den.
Jag har också tänkt att använda den som dagturssäck. Förra året använde jag tältfodralet, men det var inte helt lyckat. Men det funkade. Oftast har jag inte tältfodralet med mig, men förra året tog jag det enbart för att ha som dagturssäck. Ultra-Sil Day Pack borde vara mycket bekvämare.
 
Jag har också tänkt att använda den som dagturssäck. Förra året använde jag tältfodralet, men det var inte helt lyckat. Men det funkade. Oftast har jag inte tältfodralet med mig, men förra året tog jag det enbart för att ha som dagturssäck. Ultra-Sil Day Pack borde vara mycket bekvämare.

Har använt sovsäcksfodralet tidigare i samma syfte, med dess kompressionsremmar som bärremmar. Denna ryggsäck är ungefär lika bekväm.
Helt OK att bära lite lätt i, mest för att den såklart inte håller någon egen form utan antar samma som det man packar den med, och kan bli lite bullig om man knölar i t ex ett förstärkningsplagg. (Hade kanske varit smart att ha typ en sittlapp i cellplast närmast ryggen, om en sån ändå ingår i den ordinarie packningen?) Ingen midjerem, blir lite skumpig ibland.
Men en sympatisk vardagskompis att ha i beredskap istället för att köpa en plastpåse om man t ex bara handlar lite mat, eller som dagpack, helt klart!
(Jag är lite kär i den som pryl, ska jag erkänna! Man får rätt många plastpåsar på ICA för samma pris... jag vet!)
 
nöjd

Blev väldigt nöjd när ja hitta den på naturkompaniet efter planer på att beställa den! Den är precis vad man kan kan vänta sig. Så länge man inte använder tunga föremål funkar den utmärkt som bärsystem. En vattenflaska och förstärkningsplagg funkar t ex suveränt ;)

Men det är ju som sagt var en tålig plastpåse med bärremmar ;)

Enligt min åsikt helt klart ett värdigt komplement till ens utrustning!!
 
Dagturssäck vid fjällvandringar har jag slutat med. Varför krångal medd sovsäcksfodral o dyl när man kan ta sin vanliga rygga? Ok, den väger lite mer men eftersom den är halvtom spelar det ingen roll tycker jag. Om jag bär ett kg extra på ryggen på en dagtur känns som om det kvittar när man har lämnart tält, sovsäkc, kök mm nere i dalen. Detta förutsatt att den rygga man har är såpass liten och smidig at den är ok som dagturryggsäck, medn för en lättpackarer är det ju nästan alltid så.
 
Dagturssäck vid fjällvandringar har jag slutat med. Varför krångal medd sovsäcksfodral o dyl när man kan ta sin vanliga rygga? Ok, den väger lite mer men eftersom den är halvtom spelar det ingen roll tycker jag. Om jag bär ett kg extra på ryggen på en dagtur känns som om det kvittar när man har lämnart tält, sovsäkc, kök mm nere i dalen. Detta förutsatt att den rygga man har är såpass liten och smidig at den är ok som dagturryggsäck, medn för en lättpackarer är det ju nästan alltid så.

Det är för att slippa "krångla med sovsäcksfodral o dyl" som jag funderar på att köpa Ultra-Sil Day Pack. Jag tycker nog att det är skönt att slippa drygt 1 kg extra på ryggen även på en dagstur.
Tack för alla svar!
Jag kommer säkert att köpa en Ultra-Sil Day Pack .

/ Bertil
 
Resume Ultra-Sil Day Pack

Hej!

I lördags var det premiär med ryggsäcken Ultra-Sil Day Pack. (~5h Vandring 2,3 mil i snöblandat regn och dugg som aldrig ville sluta)

Eftersom man kan jämnföra Ultra-Sil Day ryggsäcken med en plastpåse så började vi packa ryggsäcken men ett sittunderlägg för att stabiliera ryggen (detta kan nog rekomenderas på längre turer). Där efter lades extra värmetröja. matsäck, sockar, vatten flaska med mera. Total vikt ca 2-2,5kg.

Tjejen ville ha äran att bära den nya ryggsäcken så hon fick ta denna så fick jag ta den gamla.

Efter ca 20minuters gående så böjade det krångla. Bärremmarna för ryggsäcken börjar glida ur plast spännenna efter att ha åtgärdat detta tre gånger ger vi upp och knyter en knut, (detta höll under hela vandringen.)

Under hela färden kan jag se att vattnet pärlar sig på ryggsäcken och rinner av.

Hon meddelar att det var Inga problem med att den skaver eller har varit ivägen.
En del vatten har den dock släppt in, varselpåsarna var blöta å sockarna var lite fuktiga men tröjan var helt torr som tur var. För efter vanringen var kläderna rätt fuktiga/svettiga efter ha haft på regn kläder hela dagen.

Hennes bedömming av ryggsäcken var av 5 möjliga en 4:a.

Med andra ord så skulle hon rekomendera denna "plastpåsen" till sina vänner om man är ute efter ensådan här lätt rygga.
 
Tack för den informationen!
Att bärremmarna glider i spännena var ju negativt men borde gå att avhjälpa.
 
Efter ca 20minuters gående så böjade det krångla. Bärremmarna för ryggsäcken börjar glida ur plast spännenna efter att ha åtgärdat detta tre gånger ger vi upp och knyter en knut, (detta höll under hela vandringen.) (...) En del vatten har den dock släppt in, varselpåsarna var blöta å sockarna var lite fuktiga men tröjan var helt torr som tur var. (...) Hennes bedömming av ryggsäcken var av 5 möjliga en 4:a.

Med andra ord så skulle hon rekomendera denna "plastpåsen" till sina vänner om man är ute efter ensådan här lätt rygga.

Med tanke på vad du skrivit ovan tycker jag att det verkar helt otroligt att du ger säcken 4 av 5 och att du rekommenderar säcken!
Remmarna glider och den släpper in vatten! Det låter som 1 av 5 i mina öron.

HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.