UL-mat?

Jag blir lite förvånad över somligas viktangivelser för mat. jag har kört med 650 g/dag i fjällen
och vill nog helst gå upp till 700 (då skulle min nuvarande 10-dagarspackning krypa över
15 kg, dock, vilket kanske fresta komfortgränsen för ryggsäcken). Men när det går ned till
500 g/dag - är inte det lite mycket vikt att tappa på ett bräde? Det verkar motsvara
energiförbrukningen vid normalt hemmaliv!

Till Pyreneerna i juni packade jag 15 kg; där var 8 matportioner a 700 gram
(till det som drar upp vikten annars hör den stora mängden kartor,
gasadapter, långbyxorna i säcken osv.)
Jag tältade också verkligen fritt de 8 första nätterna och tyckte då jag började
verka lite tunn redan då (jag vägde väl 67.5 kg vid avresan; jag borde
ha startat med 70 kg, som 2005). Så när jag provianterade på gick jag över till 7 ransoner
a 800 gram och började känna efter i midjan och vid revbenen att det var något kvar av mig.
Tätlade jag på en camping (tre nätter på hela resan) kunde jag köpa på mig två hekto camembert och äta hälften
till middag och hälften till frukost; på ett annat ställe köpte jag en smörask på 250 gram
och använde hälften till matlagningen vardera av två dar i sträck. På det viset lyckades jag nog hålla viktsminskningen inom det rimliga. Hur mycket jag gick ned vet jag inte, eftersom jag kanske
åt upp mig en del på hemvägen, t ex i Paris. Jag ror jag vägde ungefär 66 kg hemma, kan ha
vägt 65 kg som minst.

Alltnog - 700 gram per dag är lite under längre tid; under de 16 första dagarna
låg jag en enda natt under tak med halvpension; sen var det 12 fria nätter och 2 på camping och jag lagade egen mat 13 dagar. Här får jag fundera lite inför kommande sydliga resor,
om jag klarar så mycket mer än två veckoturer med tält om packningen ska hållas inom det rimliga och jag själv inte ska försvinna.

10 dar i fjällen är onekligen lite annorlunda - det är en helt annan energiåtgång.

Folk är olika, några väger och räknar och lägger upp i excelark, själv tillhör jag kategorin som kör på känn och erfarenhet. Jag tar alltid med mig mer mat än jag behöver, åtminstone basmat som pasta, pulvermos osv. Å andra sidan lider jag inte särskilt mycket av att bära tungt heller... :)

Gramdiskussioner för dagsransoner är väl egentligen att börja i fel ände. Räkna istället på hur många kalorier du anser dig behöva per dag, lägg på en extra marginal, och se även till att du får rätt balans av fett, protein, kolhydratet, fibrer. Om du t.ex. grundar med ölkorvar, jordnötssmör (ca 800 kalorier/100 gram om jag inte minns helt fel) och knäckebröd, kanske du ser att du når ditt kaloribehov med färre hekton än förväntat. Jag inbillar mig t.ex. att potatismospulver utblandad i hett vatten är ganska kalorifattigt men det var länge sedan jag läste på.

Man kan inte säga allt på en gång.

Naturligtvis är grammen inte det enda jag tänker på -
vilket kanske mina fettorgier antyder.
Det blev också mer nötter, choklad, etc. när jag ökade dagsransonerna. Nötter är också proteinrika.

Dock har jag, så länge dagsransonerna ligger nedåt 700 gram, eller rentav lägre, haft
svårt att få ihop dagsportioner som ger mer än, säg, 4.5 kcal per gram, om ens det.
De av er som bär nedåt 500 gram - hur är eran kost sammansatt?

En fettdominerad kost är inte precis det lättaste att sätta i sig.

500g klubben.. :)

Dock har jag, så länge dagsransonerna ligger nedåt 700 gram, eller rentav lägre, haft
svårt att få ihop dagsportioner som ger mer än, säg, 4.5 kcal per gram, om ens det.
De av er som bär nedåt 500 gram - hur är eran kost sammansatt?

En fettdominerad kost är inte precis det lättaste att sätta i sig.

Jag inriktade mig i första hand på kolhydrater och fett, och det är inte det lättaste att hitta lätt, fet mat..om man inte vill dricka olivoja vill säga!

Nu under senaste vandringen så hade jag/vi en matvikt på 550g/pp/dag.
Frukost, gröt, russin, nötter, torrmjölk
fika, kaffe/the, smörgås, kaviar
Lunch Nudlar
fika, varma koppen
Middag, blåband(delade på en påse + 40pasta var extra)
fika, saftsoppa

När vi kom hem så fanns det mat kvar, i form av soppor, varma koppen, the/kaffe, havregryn, pasta... Så runt 500g/dag är troligt att vi åt upp!
Pulsmätaren visade att jag förbrukar ca 16500kcal bara under tiden som vi aktivt vandrade, det under 6 heldagar, snittpulsen minns jag inte..ska kolla i morgon!

//A

Senast ändrad:
Torkad frukt, nötter, honung, karavanmat, tubost, feta, torra korvar och feta kex. Morgonmat av många sorters gröt, rejäl portion. Lunchen är vårt huvudmål. Påssoppor en liters blandar vi till ca 6-8 dl på kvällen om vi inte gör en gryta av något hemtorkat. Mellanmål fruktsoppa och kex med mellanlägg.
Dagspåsarna skall mätta och vara varierade. Vi har två dygns reserver med oss. Är vädret snällt kan det då bli fest mot slutet. Vinet går i början och wirren består.
Mat är så mycket mer än näring blott. Men byggstenarna allena blir lätt trista och enehanda. Sen gäller det ju att blanda väl så att man kan tillgodogöra sig så stor del som möjligt av medförda kalorier. Därför är vikten inte speciellt intressant utom på hela matpåsen.

Flera år har fjällmaten (10 dagar) bestått av

1) frukost, müsli med torrmjölk, kaffe
2) mellanmål på vägen: blanding av nötter , mandlar och russin
(aldrig lagad mat under etappen)
3) middag på lägret: potatismos, Knorreria eller egen blanding av pasta och soppa,
choklad.

vikt c:a 650 gram/dag

Fördetmesta uppfyller denna mat de viktigaste kraven: mättnad, ingen trötthet.
Vad jag går ned i vikt är svårt att säga eftersom jag äter en del på hemvägen,
men det är kanske 1-2 kg. Senaste gången hade jag mat för 12 dar, men gick 11 och frossade sista dagen. Min startvikt var väl drygt 16 kg.

Nu vill jag hålla vikten vid 14.5 kg (säck 1 kg, innehåll 13.5) eftersom detta är en komfortgräns;
mer packning så bli säcken lätt baktung och trycker rätt bra mot axlarna.
Jag *ser ut* att få ned basen till 7.5 kg så 7 kg mat ska gå. Turen blir 9-10 dar,
jag tar med mat för 10; Jag passerar troligen civilisationen en söndag så
där finns inget att fylla på med.

Av ovanstående är potatismoset väldigt mättande, men inte så effektivt (funderar
också på att variera med cous-cous som är lika lätt att laga och kanske smakrikare).
Extra femti gram kunde kag lägga på antingen chokladen eller mellanmålet.

I Pyreneerna senast fläskade jag väl på framförallt med stadigare frukost och
mer nötter, speciellt efter de första åtta dagarna, och det verkar ha fungerat hyfsat.

... 10 dar i fjällen är onekligen lite annorlunda - det är en helt annan energiåtgång.

Anar jag fördomar mot vandring i dom nordiska fjällen? Att släpa på hela 7 kg mat är sällan nödvändigt i dom nordliga svenska fjällen. För man kan välja sin färdväg så att man korsar en större STF-stuga med proviantförsäljning.

Om vädret är sådant att man inte har nån utsikt över omgivningarna går det inte åt särskilt mycket mat. För då väljer man lämpligen att stanna i stugan eller tältet. Utan utsikt kunde man ju lika gärna hänga på sig en halvtung ryggsäck och gå varv efter varv i den närbelägna motionsslingan och spara in reskostnaden. Sådan är iaf min inställning.

Åter till trådens ämne ...

Fördomar? Jag har vandrat sådär 127 dar i fjällen, mest Norge, det är t o m lite mer
än i Pyreneerna (men något mindre än mina 250 dagar i Alperna).

Turen ska gå i Dovrefjell, Reinheimen och Tafjordfjella eller Breheimen.
I Reinheimen finns inga turisthytter; i Dovre och Tafjord finns selvbetjente hytter med
dyr proviant, ofta kladdiga konserver och slikt skit; på betjente hytter (jag passerar väl en, Aursjøhytta)
kan man i regel inte köpa mycket mer än (dyr) choklad. Sen går jag genom Lesjaksog,
troligen en söndag, och kanske Bismo (helst inte).

Nä, jag satsar på optimerad mat hemifrån (insåg just att müslikex är fetare än müsli
med mjölk, t ex).

Oturen att regna eller dimma fast har jag ännu inte haft i fjällen. Peppar, peppar.
Händer det nu är det uppenbarligen ditt fel!

Jag har en bekanting som bakar extra feta kex till sina vandringar. Han påstår det är värt mödan.
Själv nöjer jag mig med att köpa de jag upplever som fetast. Men blandat torkat fruktgodis duger ju med nötter både GORP och grötförstärkning samt som efterrätt.

Jag inriktade mig i första hand på kolhydrater och fett, och det är inte det lättaste att hitta lätt, fet mat..om man inte vill dricka olivoja vill säga!

Nu under senaste vandringen så hade jag/vi en matvikt på 550g/pp/dag.
Frukost, gröt, russin, nötter, torrmjölk
fika, kaffe/the, smörgås, kaviar
Lunch Nudlar
fika, varma koppen
Middag, blåband(delade på en påse + 40pasta var extra)
fika, saftsoppa

När vi kom hem så fanns det mat kvar, i form av soppor, varma koppen, the/kaffe, havregryn,pasta... Så runt 500g/dag är troligt att vi åt upp!
Pulsmätaren visade att jag förbrukar ca 16500kcal bara under tiden som vi aktivt vandrade, det under 6 heldagar, snittpulsen minns jag inte..ska kolla i morgon!

//A
2700 kcal/dag plus basförbrukningen på ca 2000 kcal alltså. Total energiåtgång ca 5700 kcal/dag. För det krävs 600 g ren olja eller ca ett kilo choklad

Min erfarenhet är oxå att det inte är några problem att hålla sig mätt på ca 500 g om man väljer fiber- och kolhydratrik mat (basmat...). Med lite extra nötter och frön (solrosfrön och pumpafrön till muslin är gott) och jordnötssmör på knäckemackan kan man komma upp till ca 2000 kcal per dag vilket knappt täcker basbehovet. Brukar förutom detta knapra i mig ca 100 g choklad per dag oxå men då har jag fortfarande inte fått i mig mer än ca 2600 kcal per dag.

Torkad frukt och sånt innehåller inte mer än ca 3,5-4 kcal/g så ur energisynpunkt är de inte bättre än vanlig basmat (med det är gott)

Men jag undrar oxå hur mkt man kan äta fett och socker utan att magen skall kajka ihop totalt. Är väl rätt jobbigt för magen att bryta ner fett har jag hört... har oxå haft lite dåliga erfarenheter med magen på några turer...

Tror man får helt enkelt räkna med att gå ner i lite vikt ...

/Petri

2700 kcal/dag plus basförbrukningen på ca 2000 kcal alltså. Total energiåtgång ca 5700 kcal/dag. För det krävs 600 g ren olja eller ca ett kilo choklad

Min erfarenhet är oxå att det inte är några problem att hålla sig mätt på ca 500 g om man väljer fiber- och kolhydratrik mat (basmat...). Med lite extra nötter och frön (solrosfrön och pumpafrön till muslin är gott) och jordnötssmör på knäckemackan kan man komma upp till ca 2000 kcal per dag vilket knappt täcker basbehovet. Brukar förutom detta knapra i mig ca 100 g choklad per dag oxå men då har jag fortfarande inte fått i mig mer än ca 2600 kcal per dag.

Torkad frukt och sånt innehåller inte mer än ca 3,5-4 kcal/g så ur energisynpunkt är de inte bättre än vanlig basmat (med det är gott)

Men jag undrar oxå hur mkt man kan äta fett och socker utan att magen skall kajka ihop totalt. Är väl rätt jobbigt för magen att bryta ner fett har jag hört... har oxå haft lite dåliga erfarenheter med magen på några turer...

Tror man får helt enkelt räkna med att gå ner i lite vikt ...

/Petri

2000+2700 blir förstås 4700, inte 5700. Skulle också gissa att förbrukningen ligger
på 4500 - tror åtgången i vila är nedåt 1600-1800 snarare än 2000,
åtminstone för en person i mitt behändiga format (längd 177 cm, trivselvikt
67-69 kg).
Med min 700-gramsdiet skulle jag få i mig 3000 och det är inte orimligt
att vänta sig en viktsminskning på 1-2 hg om dagen, i mitt fall alltså 1-2 kg, vilket
kroppen snabbt tar igen.

Men vad handlar det då om för energiåtgång på alpina turer, med betydligt större
höjdskilllnader (dessutom, i mitt fall, högre genomsnittlig vikt på ryggen, eftersom
jag stadigt provianterar)? Om man kunnat väga sig under turen?

Och hur kunde jag ta igen det så snabbt? Vägde 67.5 vid avresan, 66-67 när
jag kom hem.

Från min tur 2005 minns jag: Jag vägde vid avresan 70 kg. Jag gick 31 dagar
och övernattade fritt 18 nätter. Därtill var jag magsjuk en natt, tömde mig
åt båda hållen, helt (och kunde
under någon timme inte behålla vätska!); dagen därpå åt jag knappt ngt alls - då
var jag tunn! Vid hemkomsten vägde jag 65 kg, så jag kan ha vägt nedåt 63-64
som minst.

I en annan tråd, om proviantering, berättade en om en femveckorstur utan depåer eller
proviantering, startvikt på ryggen 34 kg, 500 gram mat om dagen, viktminskning 3 hg/dag
om jag minns rätt. Så mager diet skulle jag nog inte stå ut med i 35 dar !!!
Mättnad och orka är det viktiga; bäst kanske att jag lägger på ett kilo före avresan!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Mat och sådant Lättpackning 6
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
brigas insul mat uber-lte Lättpackning 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg