"UL-byxor"

Byxor har det diskuterats om i många trådar här på utsidan men inte så mycket under rubriken lättpackning. Jag behöver skaffa nya vandringsbyxor och vet inte riktigt vad jag ska sikta in mig på. Efter att ha läst stycket om byxor i boken Vandra fjäderlätt blev jag nyfiken på att höra vad lättpackare (och ultralättpackare) här på forumet använder för byxor på sina sommarfjällturer. Vad använder ni? Vilket/vilka material är de gjorda av? För och nackdelar med den byxan?
 
Den lättaste byxan är den man inte har på sig! :)

Det handlar ju mycket om vad man ska ha brallorna till.

I princip kan man väl klara sig på kalsonger, underställ och regnbrallor. Jag tror det finns folk som kör med ungefär den kombinationen, eventuellt ett par tunna shorts istället för att knata i bara kalsongerna.

Jag har byxorna främst som skydd mot mygg, sol och eventuell snårighet (och fästingar inte att förglömma). Ett par tunna lätta vindbyxor uppfyller de kraven rätt bra. Avtagbara ben gör byxan mer användbar men samtidigt tyngre. Vill man ha fickor kan det bli ännu tyngre (och jag vill gärna ha fickor för saker som jag vill komma åt lätt).

Alltså kör jag oftast med ett par zip-off i nylon. (Jag har i polyster också men de i nylon har jag färgat blå så jag har dem när jag är ute med scouterna. Polyster går inte att färga och jag har inte hittat några blå i butikerna så det blev till att färga de som var i nylon.)
 
Långkalsonger

.. mod långa är lättast och bekvämast. Om det är blåst och/eller regn på med regnbyxor.
Fickor i långbyxor tycker jag ör onödigt. Det jag behöver under gång finns på avbärarbältet.

/Janne
 
.. mod långa är lättast och bekvämast. Om det är blåst och/eller regn på med regnbyxor.
Fickor i långbyxor tycker jag ör onödigt. Det jag behöver under gång finns på avbärarbältet.

/Janne
Och när du inte är "under gång", ligger du och sover då eller släpar du med dig avbärarbältet så fort du fjärmar dig från lägerplatsen, alternativt får flytta grejerna fram och tillbaks mellan avbärarbälte och en jacka du istället altid måste bära omkring på?

Kom igen nu, sen när blev byxfickor onödiga? Hudsalva för läpparna, myggmedel, dasspapper, sittlapp, näverbit, liten lampa, salta tabletter, första förband, tändstickor...............

Byxfickor är användbara.

Raskesven
 
Kom igen nu, sen när blev byxfickor onödiga? Hudsalva för läpparna, myggmedel, dasspapper, sittlapp, näverbit, liten lampa, salta tabletter, första förband, tändstickor...............

Byxfickor är användbara.

Det verkar som om hängslen ingår i ditt koncept ;)

Jag har (numera) de grejerna antingen i framfickorna på min rygga när jag går, om jag gör längre avstickare från tältet har jag de fickorna som en dagtursäck. Tycker det är ganska skönt att slippa känslan av att nåt slänger omkring i benfickan.

(Fast jag har fickor på mina byxor...)
 
Byxor har det diskuterats om i många trådar här på utsidan men inte så mycket under rubriken lättpackning. Jag behöver skaffa nya vandringsbyxor och vet inte riktigt vad jag ska sikta in mig på. Efter att ha läst stycket om byxor i boken Vandra fjäderlätt blev jag nyfiken på att höra vad lättpackare (och ultralättpackare) här på forumet använder för byxor på sina sommarfjällturer. Vad använder ni? Vilket/vilka material är de gjorda av? För och nackdelar med den byxan?

När jag UL: ar använder jag oftast löpar/träningskläder. Inte krångligare än så :).

Just nu: Craft-ställ i vindtät polyamid med någon minimalistisk ficka för plånbok/nycklar/alt Craft Flow (längdåkningsställ) känns ungefär som tights fast med några små fickor och lite bättre vindtålighet på framsidan.

//J
 
Och när du inte är "under gång", ligger du och sover då eller släpar du med dig avbärarbältet så fort du fjärmar dig från lägerplatsen, alternativt får flytta grejerna fram och tillbaks mellan avbärarbälte och en jacka du istället altid måste bära omkring på?

Kom igen nu, sen när blev byxfickor onödiga? Hudsalva för läpparna, myggmedel, dasspapper, sittlapp, näverbit, liten lampa, salta tabletter, första förband, tändstickor...............

Byxfickor är användbara.

Raskesven

Jag kan fylla på med allt annat som jag också har i ryggsäcken inklusive lättillgängligt på avbärarbältet..
Det jag framförallt har lättillgängligt är kamera och myggstift, som jag inte behöver har i byxfickan, fungerar bättre med fickor på avbärarbältet.
Vid 'utflykter' från 'lägerplatsen' vilket vanligtvis är toppturer och upptäckter av omgivningen har jag min dagtursryggsäck á 230 gram, som rymmer det jag behöver. Ficka finns i regnjackan om jag föredrar att ha någon detalj där.

/Janne
 
Fickor absolut! :) Karta, kompass, visselpipa, GPS, blombok, toapapper, piptobak, pipa, tändare, nicotugg, smågodis. Önskar bara att mina gamla Haglöfsbyxor hade 2 benfickor......

Peter P.
 
Det verkar som om hängslen ingår i ditt koncept ;)

Jag har (numera) de grejerna antingen i framfickorna på min rygga när jag går, om jag gör längre avstickare från tältet har jag de fickorna som en dagtursäck. Tycker det är ganska skönt att slippa känslan av att nåt slänger omkring i benfickan.

(Fast jag har fickor på mina byxor...)
Händer det aldrig att lägerplatsen lämnas bara för att gå upp på en kulle och se sig omkring lite, och sedan gå ytterligare en liten bit, och lite till osv, tills tanken kommer att det hade varit bra med myggmedel, dasspapper eller annat i fickan? Det var bara ett exempel av en mängd anledningar till att man lämnar lägerplatsen utan att ha planerat en dagstur.

Jag har såväl benfickor som vanliga byxfickor. Ingenting av det nämnda slänger omkring så jag alls störs av det. Trycker jag ner en kamera (analog kompakt) känns det bylsigt i början, efter ettt tag har jag glömt den. Känns skillnad och bra först när jag tar ut den. Draglågan ner i byxfickan när jag glider omkring och fiskar. En metallkåsa går lätt ner utan att det blir bylsigt, sak samma med smörgåspaket och snabbkaffe. Livremmen räcker bra för mig, men hängsen är ganska bra. Blir luftigt. Kanske jag i ren protest mot lättpackarligan börjar med både hängslen och livrem;)

Raskesven
 
Fickor absolut! :) Karta, kompass, visselpipa, GPS, blombok, toapapper, piptobak, pipa, tändare, nicotugg, smågodis. Önskar bara att mina gamla Haglöfsbyxor hade 2 benfickor......

Peter P.
Kolla Taigas "Trader"-byxor. Två benfickor, två vanliga fickor, en bakficka. Kardborrestängning i benfickor och bakficka. Tunn mygg- och vindtät bomull/poly. Snabbtorkande. Enda nackdelen med dem är att de saknar åtdragning nertill. Jag drog runt resårsnöre inne i fållen längst ner på brallornas byxben, snörlås på, och det fungerar bra.

Raskesven
 
Kolla Taigas "Trader"-byxor. Två benfickor, två vanliga fickor, en bakficka. Kardborrestängning i benfickor och bakficka. Tunn mygg- och vindtät bomull/poly. Snabbtorkande. Enda nackdelen med dem är att de saknar åtdragning nertill. Jag drog runt resårsnöre inne i fållen längst ner på brallornas byxben, snörlås på, och det fungerar bra.

Raskesven

Tackar för tipset. Dessvärre vill jag gärna ha zip-off variant. Mina haglöfsbyxor är någon äldre variant på Haglöfs Thor i tunnaste climatic väven. Helt underbara. Tyvärr tycker jag inte om passformen på deras Rabot byxor som är lite tjockare med 2 fickor.

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Joakim Ambrosson Shorts/byxor/trekvartsbyxor <90 gram Lättpackning 4
stumpe lätta byxor Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.