Tyvekkartor över Östergötland

Apropå trådar om vattentåliga kartor.

Linköpings långfärdsskridskoklubb har tagit fram terrängkartor i 1/50 000 del tryckta på Tyvek som täcker ca 95% av Östergötland och lite till. Kartorna blir billigare om man förbeställer ett helt paket senast 15 november.

Kartorna är utmärkta t ex för paddlare utmed ostkusten eller för skridskosåkare etc.

Info över täckningsområdet etc och beställningsformulär finns på nätet http://www.utekartan.se/

Thure
 
Sy vindsäck av tyvekkartor?

Jag har läst om planer från UL-entusiaster på att testa att sy konfektion av tyvekkartor.

Fick själv en fluga för några år sedan sydd av Hatte Fosselius från lite spillbitar från SSSKs jubileumskarta. Tyvek används till skyddskläder och operationskläder och borde tåla en del stryk.

Är det någon som sytt en vindsäck av tyvek?

Idealt vore kanske om man hade en tyveksäck som tillverkades utan sömmar och som man tryckte kartor på? Fick tillbaka idén efter att ha läst den aktuella tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34946

Thure
 
Re: Sy vindsäck av tyvekkartor?

thureb; sa:
Jag har läst om planer från UL-entusiaster på att testa att sy konfektion av tyvekkartor.
...
Kul idé! Hur är det att sy i tyvek egentligen? Går det att täta sömmar på samma sätt som man tätar sömmar i tyg? Vore rätt trevligt att ha en överdragsjacka där man hade sina vanligaste åkområden på ärmarna. Och kanske byxor där man kan ha kartor på låren.

Själv önskar jag mig ett duschdraperi i Tyvek med karta på. När man duschar efter en tur kan man planera inför nästa!
 
Testbitar

Krister, jag har som en händelse lite testbitar som du kan få. Räcker kanske till ett par damasker eller handskar men inte till mer än ett par (korta) kortbyxor.
Välj själv "Västra Sörmland" på rätan och Söderarm-Sandhamn på avigan, eller tvärtom.

/Peter
 
Re: Testbitar

pete_d; sa:
Välj själv "Västra Sörmland" på rätan och Söderarm-Sandhamn på avigan, eller tvärtom.
Kanske man kunde sy ett par "underarmsholkar" av kartorna som man kan trä på underarmarna. Genom att vri den runt kan man sin aktuella position alltid framme.
 
Plats för reklam?

Ytterligare ett uppslag vore reklammöjlighet. Tänk om Naturkompaniet slutade trycka sin katalog på papper utan i stället tillverkade en vindsäck med karttryck på ena sidan t ex fjällkartorna ena året Östra Svealand andra året etc och den vanliga katalogtexten på andra sidan. Skulle kosta några kronor att köpa för konsumenten och skulle kunna ge bra goodwill åt företaget.

Thure
 
Re: Plats för reklam?

thureb; sa:
Ytterligare ett uppslag vore reklammöjlighet. Tänk om Naturkompaniet slutade trycka sin katalog på papper utan i stället tillverkade en vindsäck med karttryck på ena sidan t ex fjällkartorna ena året Östra Svealand andra året etc och den vanliga katalogtexten på andra sidan. Skulle kosta några kronor att köpa för konsumenten och skulle kunna ge bra goodwill åt företaget.

Thure

Den som vecklar upp en vindsäck på bussen när han vill läsa Naturkompaniets katalog får nog stå ut mer gliringar om knäppskalle :), än man får när man åker buss med skridskoutrustningen i början av november.

OT
Den som har SSSK’s årsbok från 1983, rekommenderas läsa artikeln ”Lissma Kvarnsjö t.o.r” på sidan 28f. Hur blev det med den diskreta väskan för skridskobruk ;)?

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
esping Tyvekkartor Norge Navigering 0
Staffan Andersson DIY-alternativ till Tyvekkartor? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.