twintip?

Hejsan,
Har köpt ett par twintip (Head), orsaken till köpet var att det var ett kanonpris. Men jag har en del funderingar, är ju en "vanlig" utförsåkare eg. Kommer twintipen "förstöra" min åkning på ngt sätt? Jag kommer ju inte att åka baklänges el nåt sånt. FInns det nån med erfarenhet? Ska kanske sälja mina twintip och köpa ngr "vanliga" istället?
Mvh Kim
 
Både och..

En intresant fråga, Tvintip skidor ha oftast en relativt mittmonterad bindning, det samma gäller midjan förhållande längs skidan. Så vist kommer du att märka att det krävs en lite modifierad teknik för att få skidan att skära rent igenom hela svängen.

Men sen finns det många skidor som har en viss Tvintip liknande konstruktion utan för den delen ha en riktig tvintips mitplacerade midja och bindning.

Så har du en Tvintip med mittmoterad bindning, så är den bra om du ska använda den till det den är konstruerad för, jibbing. Men är du inte i jibber, köp en skön friåkninsskida i stället. Så som Scott Santiago, Head RX, eller är om du mest bränner i pist köp en rolig pistskida, av typen skicross!

//Micke

//Micke
 
Ok, tack för svaret. En liten fråga till. Hur kraftig ska baktippen på skidan vara för att få kallas twintip? Lite grand uppnosade brukar ju "vanliga" skidor också vara, men vart går gränsen? Blir det vanligare att allroundskidorna börjar få det utseendet?

Mvh Kim
 
Så här säger lagen ;-)

kim.o; sa:
Ok, tack för svaret. En liten fråga till. Hur kraftig ska baktippen på skidan vara för att få kallas twintip? Lite grand uppnosade brukar ju "vanliga" skidor också vara, men vart går gränsen? Blir det vanligare att allroundskidorna börjar få det utseendet?

Mvh Kim

;-) ja du det finns nog ingen lag som reglerar det :) men jag skulle väll säga att en skida som kallas för tvintip är en skida som man kan åka lika bra framlänges som baklänges på. Sen så har många nya friåkningsskidor en lite uppböjd bakända och det är ju bra när man vill åka irån polarna bakläges på transporten ;-)

//micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
leder Twintip Skidor allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.