• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Turkosfärgat vatten?

Vad orsakar den här färgen på vattnet egentligen?

dHzDdyNer.jpg


Vore intressant att veta. Varför finns det nästan bara vid "paradisstränder" och t.ex. inte vid den svenska västkusten? Har det att göra med vattentemperatur...?

Brukar fundera på detta när jag är utomlands.
 
En spännande frågeställning, vatten är ju oftast färglöst så vattnets färg är en direkt avspegling av himlen ovanför, jag misstänker att det beror på att det oftast är väldigt blå himmel och sol, sen tror jag att den starka solen som lyser i vattnet och reflekteras på den vita sandbotten hjälper till att lysa upp vattnet så att det blir en klarare blå färg vilket också får en större effekt i ett klart vatten.
/Mattias
 
Som Mattias var inne på, den vita sanden krävs nästan för det turkosa vattnet. Mera koraller åt folket! :)

Sedan har jag i och för sig sett samma färg på vattnet i fjällen men då har det varit vatten (från en glaciär) som innehållit många små partiklar (sediment?).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.