Tunabergsträff.

Naturreservatet ger vissa begränsningar vad beträffande tältmöjligheterna.

Det går bra att tälta på området från lägerplatsen till utedasset samt på den den lilla ängen ner mot åkern.

Däremot så är det sedan länge förbjudet att sova över i församlingshemmet.

Notera också att dom två grusvägarna som vi alltid använt för in och utfart ej längre får användas. Det är enskild väg och de nya ägarna till prästgården vill inte att klättrare använder sig av vägarna. Den tillåtna infarten är den direkt in till parkeringen.

Tommy Schulz är den som har bäst koll på vad naturreservatet och ägarskiftet till prästgården innbär för klättringen i Tunaberg. Han hälsar att det är OK att kontakta honom med ev. frågor.

t.schultz@telia.com
0495-60133
 
Jag kanske skulle ha prociserat min fråga: Det brukar ju bli knökfullt i skogen och på ängen direkt. Sen har vi ju tidigare år slagit upp våra tält längs med åkervägen (på själva vägen) fram mot berget när övriga platser är slut. Är det ok denna helg?
PS Mejlar och frågar, så kan jag delge svaret här, så slipper alla mejla.
[Ändrat av Anna Frimodig 2006-08-28 kl 12:25]
 
Nu har jag fått svar från Tommy, som skriver så här:
_______________________

Hej!
Nya reglerna för camping är att det är tillåtet på den lilla ängen framför lägerplatsen, samt i skogen mellan denna äng och utedasset, men där bara på remsan mellan stigen och åkern.
Parkera får man enbart göra på trekantiga åkern ute vid vägen, där går även att tälta.
Det blir mat som vanligt på kvällen, allehanda drycker finns också till försäljning.
Välkommen! Hör gärna av dig om du har fler frågor!
Tommy centralbyråkrat i Tunabergsklubben
_________________

Jag har skickat följdfrågan vad som händer när dessa tältplatser är slut, för de har aldrig räckt till förr om åren och så impopulär har väl inte träffen blivit sedan i fjol...
 
Här är svaret på följdfrågan:

_______________________________________-

Parkeringsfältet går ju att utrymma genom att ställa bilarna borta vid kyrkan, då får det rum många tält där. Situationen är ju ny, så vi får väl pröva oss fram i år. Tommy
 
Bra väder och utrotade getingar

Prognosen för helgvädret är god och Björn Fiander har utrotat getingar så förutsättningarna för en lyckad Tunabergsträff till helgen 9-10 september är dom bästa tänkbara.
 
Infart till klippan

Återigen!
Vi får inte längre köra in på de två små grusvägar vi alltid använt. Den nya ägaren till prästgården vill inte det och det skall vi givetvis respektera. Det finns skyltar uppsatta men dom som kommer till Tunaberg sent i mörkret på fredag kväll kan lätt missa detta.

Enda tillåtna infarten är den direkt till parkeringen, men då den kan behöva utnyttjas för tältning så är det bäst att ställa bilarna uppe vid församlingshemmet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.