Tumvante 90

Har en fråga om försvarets "tumvante 90". Gröna långa med vitt skinn i handflatan.
Nån som vet vad det är för material i det gröna tyget?
Kan det vara bomull?
 
vet inte... men dom är väldigt bra och jag MÅSTE köpa ett par nya... lol... nån som vet var man kan hitta såna?
 
Pröva Garderoben

Om ni vill ha tag på 90 handskar så ta kontakt med ett företag som heter Garderoben se:
http://www.garderoben.se
Dom har inga 90 handskar på sin sida men dom kanske vet om dom går att få tag på. Annars kanske man skall sälja sitt par man har dyrt. Försvaret har ju satt stopp för försäljning av 90 uniformer så handskarna kanske inte heller går att få tag i.
Vad det är för matrial har jag ingen aning om man jag kan säga att färgen inte är att leka med på försvarets kläder. En kompis försökte bleka sina 90 byxor med klorin. Det enda som blektes det minsta var tyget i slittsen i benen.
 
Japp, det är dom. Kostar BARA 35kr med innevante. Lätt värt att betala 120:- i frakt för dem.
Varför jag undrar vad det är för mtrl är, att jag gärna skulle vilja färga om dom. Svart vore bra.

Ingen annan som vet matrialet i tumvante 90?
 
Vinterhandskar 90, Beg.

Handskarnas slityta är av vattenavvisande getskinn och ovansidan samt kragen är av en vindtätt och vattenavvisande textil. Handsken har en åtdragsrem vid handleden och en reglerbar krage. Den har också en s.k. senilrem som alltid ska sitta runt handleden när handskarna bärs. Till handsken hör också ett par löstagbara fodradevantar av ullfrotté. Handskarna finns i tre storlekar.

60.00 kr


Storlek Blå (S) Röd (M) Brun (L)


Tror nog svaret är ullfrotte
 
Handskens slityta är av vattenavvisande getskinn. Överdelen och kragen är av vindtät och vattenavvisande textil.

Handsken finns i vitt skinn med grön smärting men även helt vit.

Yumhandskarna bärs med löstagbara fodervantar av ullfrotte.

Källa: SoldR Personlig Mtrl 1992
 
"..och ovansidan samt kragen är av en vindtätt och vattenavvisande textil.."

Det är just textilen som jag undrar om. Inte innervante eller skinnet.

Vad är defenitionen av smärting?
 
polyester/bomull

det är 65/35 polyester/bomull så jag tror inte det är någon bra idé att färga...
bomullen tar upp färg och det innebär att du då får ett par vantar som är 35 % svarta och 65% gröna! dessutom tar ju skinnet upp färg och jag tror inte att textilfärg är bra att färga skinn med!
 
Kolla de här som alternativ:

1567.jpg



"Tysk varmfodrad (fiberpäls)tumhandske med membran så den är vattentät, skinnförstärkt insida , lång så den täcker en bra bit ovanför handleden. En mycket rejäl och slittålig hanske som håller mycket hög kvalite, Tillverkas för den tyska armen. Normala storlekar medium, large och x-large. Färg grågrön. Begagnad men i mycket gott skick(tveksamt om det finns någon bättre)
Pris: 125,00 kr (inkl. moms)"

Finns hos Garderoben:

http://www.garderoben.se/orderform/...&varde=16%2E2&sok=&mall=mall_lista.htm&sida=1
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Vilken tumvante? Kläder 27
-challe- Tumvante med yttre ficka Kläder 1
Nyman Var hittar jag tumvante och fodervante 90?? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.