Traversera Helags?

Hejsan gott folk.
Vi är ett gäng på 4 personer som samtliga har god vinterfjällvana som eventuellt hade tänkt traversera helagsfjällen i slutet av februari?
Någon som har någon uppfattning om huruvida detta är görbart överhuvudtaget?
2 av oss har gjort syltraversen tidigare. Finns det någon liknelse med denna? Svårare? Lättare?

Då ingen av oss har vart runt kring helags tidigare så har vi dåligt med detaljkunskaper om området så alla tänktbara tips är välkommna.
Specieltl tips kring den eventuella traverseringen då. Vilken typ av utrustning krävs?
Om inte annat får vi väl ta med hela "schabraket" och hoppas att det räcker ;)

Tack på förhand.

// lars Johansson
 
sundancekid; sa:
Hejsan gott folk.
Vi är ett gäng på 4 personer som samtliga har god vinterfjällvana som eventuellt hade tänkt traversera helagsfjällen i slutet av februari?
Någon som har någon uppfattning om huruvida detta är görbart överhuvudtaget?
2 av oss har gjort syltraversen tidigare. Finns det någon liknelse med denna? Svårare? Lättare?

Då ingen av oss har vart runt kring helags tidigare så har vi dåligt med detaljkunskaper om området så alla tänktbara tips är välkommna.
Specieltl tips kring den eventuella traverseringen då. Vilken typ av utrustning krävs?
Om inte annat får vi väl ta med hela "schabraket" och hoppas att det räcker ;)

Tack på förhand.

// lars Johansson

Hallå!

Hm jag kanske är fel ute men Syltraversen borde vara något helt annat än en travers av Helags. Den vanliga (sommar)vägen upp på Helags är väl i stort sett promenad, som man kan förlänga till att gå även över näst högsta toppen? Syltraversen inbegriper ju klättring.

Iofs är allt svårare på vintern, men Helags borde inte vara något problem.

Sorry om jag missat nåt ;)
 
millimeter; sa:
Hallå!

Hm jag kanske är fel ute men Syltraversen borde vara något helt annat än en travers av Helags. Den vanliga (sommar)vägen upp på Helags är väl i stort sett promenad, som man kan förlänga till att gå även över näst högsta toppen? Syltraversen inbegriper ju klättring.

Iofs är allt svårare på vintern, men Helags borde inte vara något problem.

Sorry om jag missat nåt ;)

Ja alltså personligen så har jag ingen som helst koll på hur helagsfjällen ser ut faktiskt. Annat än att jag kollat en del på kartan då, vilket i sig inte ger någon riktig detaljkunskap om eventuella pinacklar, branter, kammar eller dylika hinder.
Det enda jag vet är det du sa att normalvägen sommartid är en "promenad" men det är ju ingen garanti i sig att fortsättningen skall vara helt odramatisk vintertid? Rätt mig gärna om jag har fel :)

Någon annan som har några fiffiga tips att komma med?

// sundancekid
 
Jag har bara varit till stationen vintertid, men vad jag minns så gick väl folk upp med telisgrejer och stighudar. Men jag kan ju inte garantera att dom gick hela vägen.
Jag tror dock på "promenadteorin".

/BAX
 
Svårighetsgrad på Helagstravers?

Kolla med Östersunds klätterklubb. Där finns det många som gjort Syltraversen. Kanske nån av dem även vart på Helags och kan jämföra. Fråga exempelvis i forumet på deras hemsida.

http://www3.utsidan.se/okk/

/pimmen
 
Jag har varit uppe på Helags vintertid. Vi gick upp med turskidor och stighudar, tog nog bara runt 2 timmar upp max. Inget svårt alltså. Man får akta sig en aning för att komma nära kanten mot insidan av massivet, då det kan vara hängdrivor, men det är nog det enda problemet.
Det är den enkla vägen upp, sen gissar jag att någon har klättrat den branta insidan av massivet, och det får någon annan uttala sig om.
Men ska ni bara upp på toppen så är det enda ni behöver skidor, stighudar och ett glatt humör! (förutom sändare, sond, spade och kunskap som alltid naturligtvis ska vara med!)
 
En travers av Helags ska inte vara några större problem om vädret och snöförhållanderna är bra. Ingen "klättring". Enda risken är laviner eller att vädret blir dåligt.

Räkna med en heldag för projectet.
 
Per J; sa:
En travers av Helags ska inte vara några större problem om vädret och snöförhållanderna är bra. Ingen "klättring". Enda risken är laviner eller att vädret blir dåligt.

Räkna med en heldag för projectet.

Så small det till så ploppade det upp en massa bra svar. Tackar allesammen för svar och även om man aldrig får stenkoll utan att ha vart där själv så har jag i alla fall ett hum om vad som kan tänkas behövas.
Det tackar jag för! :)

Ser fram emot en skön Heldag på helgas senare då! ;)

// Lars
 
millimeter; sa:
Nån måste bli den förste ;)


Hahahaha. WOW!
Värsta grejen att vara först att traversera Helags ju! ;)
Ska nog söka sponsring för detta. Samt etablera en fin hemsida där vi via satellitlänk kan uppdatera vad som händer ;)

Får inte att glöma köpa Diamox innan bara!

// Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skojploj Toppturer Helags Skidalpinism 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.