Trasig GPSMap76csx?

Tänkte kolla här först innan jag tar och ringer till Garmins support.

Köpte mig en GPSMap 76csx i början av februari och den har fungerat bra, men så idag då jag skulle ut och jaga och slog igång gpsen kunde den inte få in någon satellit. Hade den i bröstfickan hela dagen och det bästa den kunde åstadkomma var en svag signal från en satellit.

Desperat efter något liv, klämde jag lite högst upp på den och vips så ploppade det upp full aktivitet på satellitsidan. Tryckte jag igen så försvann det. Gjorde detta några gånger med samma resultat

Tyckte detta var underligt och nu då jag sitter och skriver det här så är det inget liv i satellitsökningen alls oavsett hur jag behandlar den. GPSen fungerar i övrigt bra, kan se kartan och scrolla omkring.

Använde den för övrigt igår då jag körde skoter och då fungerade den utmärkt. Kan inte heller se någon kondens någonstans, ifall det skulle kunna vara det som orsakar problemet.

Någon som har en idé vad som kan vara fel?
 
Tänk på att antennen måste ha fri "sikt" mot himlen

Tänk på att antennen bör ha fri kontakt med himlen för bästa mottagning. Är hela antennen i fickan så kan det påverka mottagningen.
När du säger att du inte har någon mottagning alls när du skrev ditt inlägg så antar jag att du fortfarande satt utomhus eller under bar himmel..... Inomhus har man ju förstås ingen mottagning.

Låter ju lite konstigt med mottagningen av signaler. Det kanske är glapp i antennen?


Mvh,
Pelle.
 
Du är inte ensam

Du är inte ensam om att ha en trasig garmin... Dock låter det ju som att din är lättlagad eftersom det började med ett glapp...

Jag köpte en beggad 60CSX strax innan jul. Enheten var i nyskick. efter att ha använt den i skoteråkning några dagar (legat i fickan) så gick den helt enkelt sönder. Efter att ha kontaktat garmin och fått beskedet att ingen garanti gäller om inte originalkvittot finns kvar så öppnade jag apparaten själv och kunde konstatera att en diod av något slag brunnit och av värmen hade displayen skadats. Utan att vara elektronikingenjör kan jag konstatera att dioden verkar vara tänkt som skydd mot överspänning, polvändning eller liknande. Enheten fungerar normalt efter att den defekta dioden avlägsnats (sannolikt känsligare?). Men hur kul är det med en mörk fläck mitt i displayen (ca 5x5mm)?

Om jag bara kunde komma över en ny display till rimligt pris skulle jag vara glad men till er andra kan jag ju bara AVRÅDA från Garmins produkter då personalen hos deras kundsupport är otrevlig och deras garantier tydligen klena (jämför med mobiltelefoner eller fotoprylar där garantin ofta gäller från tillverkningsdag, oavsett vad du har för dokument).

Tur att jag inte hunnit köpa en massa kartmaterial till min defekta garmin enhet... får väl bli en Magellan i stället...
 
Jag antar att du inte kontaktade Garmin i England?
där ges en support som är näst intill oslagbar för nästan alla typer av skador.
Sök i forumet sâ hittar du kontaktinformation dit, jag har tyvärr inte nummret här pâ jobbet.
 
Re: Tänk på att antennen måste ha fri

zeromaker; sa:
Tänk på att antennen bör ha fri kontakt med himlen för bästa mottagning. Är hela antennen i fickan så kan det påverka mottagningen.
Glömde att nämna att jag testade vid olika tillfällen att ta upp den ur fickan i tron att jag kanske var någon typ av satellitskugga, rörde mig i ganska kuperad terräng. Gjorde självklart ingen skillnad ;)
När du säger att du inte har någon mottagning alls när du skrev ditt inlägg så antar jag att du fortfarande satt utomhus eller under bar himmel..... Inomhus har man ju förstås ingen mottagning.
Kan inte argumentera i mot dig där :) Gjorde en rejäl sammanfattning, egentligen har jag varit ut några gånger och stått på gården och där försökt att klämma för att få igång den. Men satellitsidan är stendöd, inte en skymt av aktivitet
Låter ju lite konstigt med mottagningen av signaler. Det kanske är glapp i antennen?
Det är det som jag har som teori också, antar att det bara är att ringa supporten nu för att se hur länge det tar att fixa.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Du är inte ensam

raxo; sa:
...Efter att ha kontaktat garmin....

Menar du sportmansship när du skriver garmin?

Det företaget håller väl på att försöka slå något slags inofficiellt världsrekord i dålig kundkontakt.

Om det är dem du menar så lyd rådet ovan och kontakta garmin i england så gissar jag att det löser sig även om du får lov att betala en krona eller två.
 
Har kontaktat garmin i England också.

Men bara via mail, vilket dom inte ens svarat på... Får väl prova att ringa dit också. Den dåliga kundkontakten är mycket riktigt hos sportmansship...
 
Re: Du är inte ensam

raxo; sa:
men till er andra kan jag ju bara AVRÅDA från Garmins produkter då personalen hos deras kundsupport är otrevlig och deras garantier tydligen klena (jämför med mobiltelefoner eller fotoprylar där garantin ofta gäller från tillverkningsdag, oavsett vad du har för dokument).

Jag tror majoriteten av Garminägarna är mycket nöjda med sakerna. Sportmanship har fått ris både här och där.
 
Min 76a gick sönder.
Jag lämnade den till den lokala återförsäljaren där jag köpt den. Exakt 1 vecka senare fick jag en ny. det enda jag gjorde var att visa upp kvittot o butiken.
 
Kontentan är...

Att man aldrig ska köpa en garmin enhet annat än i butik i Sverige... Vilket ger våra garminprodukter obefintligt andrahandsvärde, varpå åtminstone jag hellre satsar på annat fabrikat i framtiden ;-)

Fast man kankse klarar sej om man får originalkvittot vid begagnatköp... Kanske...

Men jag vet inte vilket fabrikat som skulle vara bättre på detta heller...

Även om jag är arg på garmin så måste jag erkänna att 60CSX:en fungerade förträffligt så länge den fungerade ;-)
 
Man kan köpa Garminprodukter var man vill och skicka dem till Garmin UK (Europe) om det blir problem. Det är övervägande positiva kommentarer om service på internationella forum.

Däremot har en del nationella distributörer problem med att hålla servicenivå. Detta verkar gälla både i Sverige och t ex Belgien där jag bor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L.A. trasig skärm Navigering 2
Danne1984 Garmin, trasig Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.