Transportera skidpulka tåg/buss

Hej på er!

Funderar på att göra kungsleden i påsk. Till frågan: Är det tillåtet på tex X2000 att transportera en skidpulka (150 cm)? Någon som har koll på länstrafiken i Kiruna om det går att lasta pulka på bussen till Nikkaloukta?

Sist men inte minst, vågar (någon som fått något stulet?) man ställa ut pulkan i skidförvaringen som finns i gången på sovtåget?

Jätte tacksam för tips och synpunkter!
 
Hej!

Ingen aning om det är tillåtet, men jag transportetrade en pulka (säkert 150cm den med) med x2000 till Sundsvall (från Stockholm) och vidare till Enafors (Jämtland) och det gick bra, förutom att det kan vara svårt att hitta plats. Den bästa lösningen var att slänga upp den på hatthyllan. Har svårt att tro att busschaffisen Kiruna-Nikka skulle neka dig att ta med pulkan....
 

avslutad210712

Gäst
"Cykel får tas med om plats i bagageutrymme och/eller speciella anordningar för transport av den finns. Avgift 50 kr per cykel och restillfälle, med undantag för skolelever som ska använda cykel i skolans arbete och som har rätt att ta med cykel utan avgift. På dubbeldäckade expressbussar får cyklar inte tas med. Samma regler gäller för resenärer med dragpulka."

Ovanstående gäller för länstrafiken i Norrbotten och min egen kommentar är att jag ännu aldrig blivit nekad att ta med pulka på dubbeldäckarna och ännu aldrig betalat någon avgift vare sig på dubbeldäckare eller på andra bussar. Däremot gäller regen att det är i mån av utrymme som man får ta med sig pulkan och jag har en gång fått en liten tillrättavisning att jag minsann skall ringa och kolla i förväg så att det inte är massor av bussgods som skall med och det var på linjen mellan Kiruna-Luleå.
 
"Cykel får tas med om plats i bagageutrymme och/eller speciella anordningar för transport av den finns. Avgift 50 kr per cykel och restillfälle, med undantag för skolelever som ska använda cykel i skolans arbete och som har rätt att ta med cykel utan avgift. På dubbeldäckade expressbussar får cyklar inte tas med. Samma regler gäller för resenärer med dragpulka."

Ovanstående gäller för länstrafiken i Norrbotten och min egen kommentar är att jag ännu aldrig blivit nekad att ta med pulka på dubbeldäckarna och ännu aldrig betalat någon avgift vare sig på dubbeldäckare eller på andra bussar. Däremot gäller regen att det är i mån av utrymme som man får ta med sig pulkan och jag har en gång fått en liten tillrättavisning att jag minsann skall ringa och kolla i förväg så att det inte är massor av bussgods som skall med och det var på linjen mellan Kiruna-Luleå.

Låter tryggt det där! Antar att det är lite annan mentalitet där uppe i norr :)
 
Om nån hittar tråden igen :)

Åkte tåg/buss Linköping-Nikkaloukta tor i påskas...

Inga större problem med packad pulka med hjul på, dock var det grusat med ganska grovt grus på stationerna då snön redan smält.

Vad gäller plats på tågen,
modernt regionaltåg, lkp-västerås bra med plats i tågändarna.

sovvagn, vst-boden, trångt smalt inga utrymmen för bagage, tur att vi bara var två i egen trebäddskuppe, pulkan stående för handfatet, bättre plats i vagnsändar på liggvagnarna, men också fler skidåkare med större packningar.

äldre regionaltåg, boden-kiruna bra med plats i tågändarna.

buss , kiruna-nikka -kiruna bra med plats under bussen om alla hjälps åt att lasta smart

sovvagn, kiruna-stockholm se ovan, denna gång åkte vi i sista vagnen och konduktören sa att det var ok att ställa pulkan längst bak, men att den "åkte ut i skogen" vid ev evakuering, vilket vi givetvis gick med på för att slippa den i kupe'n. Såg till att assistera vid på och avstigning för att inte irritera medresenärer i onödan.

x2000 Stockholm-lkp vagn nr 6 är rullstolsanpassad och gott om plats finns, givetvis har rullstolar företräde men har man tur så är platsen ledig.

Sammanfattningsvis kändes det ganska ok men jag skulle gärna polleterat pulka och skidor som i "gamla tider" nån som brukar nyttja bussgods vilket verkar vara enda alternativet idag?
 
helt okej här uppe!

Jag åkte kungsleden från ammarnäs till hemavan i vintras och åkte buss från umeå till ammarnäs med pulkan. inga problem med bussarna här uppe iaf. betalade inget extra heller för den delen.
 
Det har aldrig varit något problem med konduktören/busschauffören vare sig på bussar eller tåg i Västerbotten och Norrbotten. Däremot kan det i vissa tåg vara nästintill omöjligt att hitta en vettig plats för pulkan, se till att ha några lediga packremmar så att du kan surra fast pulkan i vilket läge som helst mot hatthyllan eller nån stång. Jag har brottats med skacklarna mer än en gång, skaffa delbara skacklar om möjligt, jag har såna där gamla bambuskacklar som är flera meter långa och skapar närkontakt av tredje graden med alla medresenärer tills man krånglat sig in i kupen och hittat en vettig plats...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pettson Skidpulka Turskidåkning 1
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.