• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tråkigt i längden

Har gjort några inlägg o startat några diskussioner. För det mesta är det rätt kul att diskutera saker o ting på utsidan men ibland tycker jag att det blir tråkigt! Varför? Jo, till exempel se diskussionen 'Vad menar man med England?' under trekking. Där vill jag bara ge lite information till er utsidarna men nu diskuteras allting i minsta detalj. Jag tröttnar rätt så snabbt när jag måste läsa en massa 'jag kan mer än du' inlägg.

Eller hur! ?
 
...och det är det som gör forum så underbara.

Man kan lära sig väldigt mycket under trevliga former.

Jag är väldigt förtjust i trådar som mynnar ut i detaljsnack. Jag lär mig sådant jag inte visste det fanns att lära sig...

Till och med trolltrådar är väldigt bra eftersom de tokiga inläggen besvaras av hjälpsamma människor som förklarar pedagogiskt och korrekt (oftast).
 
Detaljerna är väl på gott och ont, ibland är det intressant eftersom man verkligen går till botten med nåt som man annars inte så lätt kan få reda på.

Ibland blir det bara nördigt, och det händer ju också att det blir en patetisk besserwisserdiskussion, baserat på vad folk googlar fram och presenterar som egna kunskaper. Då kan man ju sluta läsa.

Fast om man vill undvika sådana evinnerliga petimeterdiskussioner, så ska man faktiskt öppna tråden en aning annorlunda än du gjorde. Det var väl inte så att du skrev provokativt eller direkt olämpligt, men eftersom det ändå fanns mer än ett spår av tillrättavisande i din öppning så var det förstås så att endast ett absolut felfritt påstående hade kunnat klara sig utan mästrande motsägningar.

Om man sticker ut hakan så måste man ha tänkt efter klart innan man skriver, för de som läser och har lust att säga emot (rätt vanligt på forum...) har all tid i världen att få fram uppgifter som kan ge möjlighet till opposition.
 
Läser man inläggen med ett leende på läpparna så är det faktiskt ganska så underhållande. Jag blir ibland förundrad över vad folk kan. Och att de har tid att dela med sig! Tänk vad mycket man kan lära sig, den samlade kunskapen måste vara enorm. Och nej, jag är inte ironisk.

Det som jag gillar med utsidan är att trådarna är som simpsons-avsnitt ibland: börjar med en sak - slutar med något helt annat, ofta utan någon som helst poäng förutom en del skratt på vägen.

Att sedan någon känner någon som mäter uppkopplingshatighet i furlong är intressant (i tråden "this is England", fritt översatt). Att någon annan vet hur man omvandlar det till area beroende av metallslag är fascinerande!

Låtom oss upplysa världen! :)
 
Ähh. Du skriver att du ville dela med dig av information, och sen när andra har detaljkunskaper så gillar du inte det.

Men du har ju fått en diskussion (i ett diskussionsforum). Om det var envägskommunikation du var ute efter så startar du en blogg utan kommentarsmöjlighet
 
som sagt, ska man mästra så ska man ha rätt. Många intressanta och värdelösa kunskapskorn ströddes omkring. Och visst är det fascinerande att även britter kan missa att Storbritannien är ett geografiskt begrepp -medan Britain, alltså bara Britain, ofta används som synonym för
det (geografiskt) större UK! Men så ska det väl vara med ett land där man använder
(använt?) sjukantiga mynt, det minsta antal hörn som inte kan konstrueras med passare och linjal.

Gibraltar får fortsätta att gäcka med sin status.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.