Träningsläger i Frankrike

Hejsan! Ska fara ner till södra Frankrike i början av nästa år, Antibes närmare besämt (ligger strax väster om Nice). Är borta januari till mars, enbart för träningens skull. Nu talar vi cykel...

Så, till min fråga: Har Du någon erfarenhet av cykel i området? Ge mig tips! Snälla! Allt av intresse, spåna på bara... Träningsrundor, cykelklubbar, affärer osv.

Tack och hej - Sara
 
tips på rundor

Hej!!
Jag och en kompis cyklade Malmö-Nice i somras. Sista biten körde vi från Genova till Nice på turistvägen utmed havet. Helt suveränt dock mycket trafik. Men det är nog inte så farligt under högsäsong. Mycket kuperat, ner till badstränder över små berg hela vägen. Kalas kul.
 
Träningsrundor........

Hej Sara !

Jag har cyklat omkring i två veckor i Nice-trakten, norr om Nice i alperna.

Kanske lite långt, för dagsetapper, men jag rekommenderar starkt Col De LaBonette = 2864 m.ö.h.
Jausiers och Barcelonette norr om toppen.

MVH /Fredrik
 
Col De LaBonette

grasse; sa:
jag rekommenderar starkt Col De LaBonette = 2864 m.ö.h.

Kanske en lämplig dagsutflykt för dem som tävlar i Tour de France. För vanliga dödliga lite väl långt. Stor höjdskillnad och bitvis usel väg. Beläggningen är bitvis bruten och bucklig av väder och vind; varför man måste vara försiktig ssk om man har tunna känsliga racer däck.

Vi cyklade igenom på MTB, från Nice till Geneve via Chamonix, för några år sedan och tyckte att var mkt fint: vackert, trevligt, och prisvärda tältplatser etc.

F ö finns mycket fint att göra runt Nice. Det är ingen tillfällighet att US Postal tränar i trakterna.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Tack för tips! Välkomna med fler...

Vilken väg är mest lämpad att cykla om man ska över till Italien, via kusten?

GOD JUL önskar Sara!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.