Träning

Hej.
Jag hittade inget bra ställe att starta denna tråden så ställer frågan här.

Jag har inte varit aktiv för 5 öre de senaste 5 åren. Så jag är helt tillbaka till 0.
Jag har blivit lätt överviktig och äter ganska onyttigt...

Jag skulle behöva lite träningsråd och kostråd etc för att komma igång igen, jag har viljan uppe
men saknar lite motivation. Så gärna tips hur länge jag ska börja med att gå och hur ofta etc..

Mitt mål är att kunna vandra ett par dagar på bohusleden i slutet av sommaren så jag har ett par månader på mig att komma i lite bättre form.

Tack på förhand!

'/Daniel
 
Små ökande doser dagligen men givetvis vilodag oxså. Kliv av bussen tidigare och tidigare och gå sträckan. Gå i trappor i stället för att ta hissen. Kvällsrunda före sängen istället för kvällsmacka.
Att äta sundare är väl främst en fråga om vad du vill satsa på. Men börja med att lära dig vad du behöver och dela sen i in det i måltider lagom stora. Äter du rätt rasar hektona av dig snabbt.
GI är ju inne och det finns massvis med info om den på biblioteket även om det är kö.
När du kan gå 1/2milen bort från där du startar har du gjort milen när du kommit åter. Cykla istället för att åka bil. Det brukar bli lättare och billigare att parkera ovanpå bensinvinsten.
Vänta med packning över utflyktspaktet tills leder och muskler finns där i form.
När du kan gå milen utan att känna dig helfärdig efteråt kan du börja jogga lite försiktigt, men glöm aldrig uppvärmning och streching efteråt.
go tur
 
Små ökande doser dagligen men givetvis vilodag oxså. Kliv av bussen tidigare och tidigare och gå sträckan. Gå i trappor i stället för att ta hissen. Kvällsrunda före sängen istället för kvällsmacka.
Att äta sundare är väl främst en fråga om vad du vill satsa på. Men börja med att lära dig vad du behöver och dela sen i in det i måltider lagom stora. Äter du rätt rasar hektona av dig snabbt.
GI är ju inne och det finns massvis med info om den på biblioteket även om det är kö.
När du kan gå 1/2milen bort från där du startar har du gjort milen när du kommit åter. Cykla istället för att åka bil. Det brukar bli lättare och billigare att parkera ovanpå bensinvinsten.
Vänta med packning över utflyktspaktet tills leder och muskler finns där i form.
När du kan gå milen utan att känna dig helfärdig efteråt kan du börja jogga lite försiktigt, men glöm aldrig uppvärmning och streching efteråt.
go tur

Tack för tipsen!

Då blir min efterföljande fråga: Löpning är att rekomendera för någon som vill satsa på trekking i framtiden? Jag menar....är det samma slags uthållighet etc
 
Det bättrar ju på cirkulations och andningsmaskineriet. Dessutom kommer ju efterkicken snabbare med belöningssystemet. Men för att gå kan du nöja dig med att gå, medan du tränar och hemom nyttja backarna flera ggr, variera tempot.
Glöm aldrig bort att stretcha efteråt.
go tur
 
Det bättrar ju på cirkulations och andningsmaskineriet. Dessutom kommer ju efterkicken snabbare med belöningssystemet. Men för att gå kan du nöja dig med att gå, medan du tränar och hemom nyttja backarna flera ggr, variera tempot.
Glöm aldrig bort att stretcha efteråt.
go tur

ah jag förstår. jag vill kunna gå en längre sträcka utan att bli helt slutkörd :) men jag antar att lite löpning inte kan skada :) Tack
 
Avslutar du träningen med 5 kg mer än du avser ta med dig på turen kommer du att flyga fram på den riktiga turen.
go tur
 
Min bakgrund innefattar 8 års orientering (dock 10 år sedan)
Boxning (7 år sedan)
Fotboll ( 8 år sedan)
Dock så har jag styrketränat tills för ungefär 1 år sedan.

Då har du en bra plattform att utgå från. Som Seobserver redan har kommunicerat, tricket är att ta många små steg snarare än få långa. Tålamod är bra :).

Jag rekommenderar starkt konditionsträning i form av löpning om du vill vandra. Man vandrar lätt med bra kondition och allt som får pumpen att slå i mer än ca 85% av maxpuls ger dig bättre kondis.

Uthålligheten sitter i musklerna (mitokondrierna) och tränas genom långa och lugna pass, ca 65-70 % av max. Vandring med ryggsäck är ett bra sätt :). Men skynda långsamt med belastningen...

Tänk på att inte öka både intensitet och längd på dina träningar, välj det ena eller det andra. I princip kan man antingen träna väldigt mycket men lugnt, eller väldigt hårt men kortare pass. Bästa mixen får de flesta genom att blanda korta med långa, lugna med hårda. Låt också om möjligt variationen styra vad du tränar, cykel ena dan, löpning nästa, styrketräning, vandring.

Vila är a och o för att bli starkare, bra mat är också viktigt. Själv försöker jag äta så oraffinerat som möjligt, bär, rotfrukter, grönsaker, frukt, kött, fisk och ägg etc hellre än halvfabrikat av olika slag. Men visst kan ett paket chips slinka ner ibland, att bli mat-taliban tror jag inte leder rätt...

...att äta lite lagom ca 5-6 ggr per dag brukar hålla humöret och isnpirationen till träning levande...

Lycka till :)

//J
 
Hej!
Om du vill komma igång med vandring så är finns det ett gäng som går dagsvandringar. Det är några härifrån men främst via forumet www.couchsurfing.org, kolla på event där så ser du Vandring på Roslagsleden. Imorgon kl 10 går vi etapp 2 från Karby gård :)
/Marie
 
Vandring för ovana ger belastning på benhinnorna, framför allt när man har packning. Det som hjälpt mig med detta är löpning med långa löpsteg (sträck ut benet) och sedan Barbell Full Squat med riktigt tunga vikter så du liksom tänjer ut benhinnorna.

Sedan är både långlöpning och vandring på led en psykisk kamp mer än en fysisk. Jag tränar på 24 Fitness som har öppet dygnet runt. Ett par gånger i månaden glider jag in lagom till 21-filmen på 6an och sedan avslutar jag med att se på Arkix X 03.00 på TV4. Brukar bli 30 km med en hastighet på 6 km/h indelat i klassiska militära 50/10 med en timmes extra vila samt lite mat i mitten.
 
Det har redan getts ganska många bra tips i tråden.. Vill bara påpeka att man bör undvika träning timmarna innan man lägger sig då det höjer nivåerna av stresshormon i kroppen vilket gör att nattsömnen inte blir den bästa. Har inte så stor påverkan om man gör det då och då men man avråder från att göra det på regelbunden basis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kristina&Neo Led med stigning? Träning inför årets fjällvandring Vandringsleder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.