• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Träna inför GMU!

Tjena!

Jacc heter jag och är 23 år.
jag har bestämt mig för att rycka in i försvaret men känner mig för ovältränad för att klara det så bra som jag önskar. ärligt talat så är min träningsnivå ganska låg och konditionen ska jag inte skryta med.

Men nu vill jag ha en peppad träningskompis med samma mål!

någon att träna marsch, kondition och styrka med, upp till 5 gånger i veckan. helst ute i naturen med kroppen som redskap:)
att träna lite överlevnadsskills hade också varit otroligt roligt

mitt mål är att kunna rycka in om 2 år.

jag bor på nobelvägen i Malmö.
är du intresserad, vill ställa frågor eller har tips så tveka inte att slänga iväg ett mail!!

MVH// Jacc

ps. Telefonnummer ges gärna vid förfrågan!
 
Sök nu

Hur aktiv är du i dagsläget?

Varför inte söka till GMU nu?
Då genomför du ett fystest och om det inte räcker har du ändå koll på din fysiska nivå utifrån försvarets riktlinjer.

Trodde inte jag hade tillräcklig bra fysik men i och med att jag är lite aktiv så låg jag över gränserna när jag gjorde testet för GSS/T
 
har en gammal dom sen min ungdom som ligger kvar i belastningsregistret. sjukt onödigt men så kan de gå. som tur är så har man vuxit upp och skärpt sig! men försvaret vill inte ha in mig för ens belastningsregistret är rent, vilket ger mig tid att träna upp mig ordentligt:)

försöker träna 5 gånger i veckan. följer försvarets träningsprogram, funkar ganska bra. men det är alltid lättare att pressa hårdare med en polare:) speciellt marschträning blir roligare om man är mer än en!

// Jacc
 
Träna på att röra dig med belastning - visst ska man kunna springa och lyfta som soldat men stor del av tiden "går man omkring med sin utrustning" och det är cirka 25 kg kläder, vapen och skyddsutrustning. Som tidvis tjänstgörande så brukar det kännas i vader och leder i början av varje tjänstgöring.
VIll du träna så öka hur mycket du bär efterhand men träna på att gå med ryggsäck eller annan tyngd/belastning så du stärker leder samt rygg/mage.
Visst är det sedan bra att ha flås/kondition men se till att kroppen orkar med att bära utrustningen genom att gå med tyngd/belastning. Men lasta by inte jätteryggan full och ge dig ut på pannbensmarsch - tillvänjning med ökande vikt!
Är din inriktning skyttesoldat så ska du sedan springa om kring i kängor med nämda utrustning så springa med kängor är också bra träning men även här - börja lugnt och öka efterhand.

Lycka till!

/Patrik

PS Rensas belastningsregistret efter viss tid? FM är nog ganska kinkiga med sådant numera - kolla med det förband du avser söka så det är OK efter den tid du planerat. DS
 
De gör ju de. Jag kommer vara fläckfri om 2 år.
Har ringt och pratat med dom och förklarat. De har sagt att jag teoligtvis inte kommer ha några problem att komma in efter belastningsregistret är rent.

Bra tips där föresten. Tänkte försöka marcsha lite utan belastning i början. Träna o gå i kängor osv. Va ett tag sen ja va ute o ströva i kängor så tar de lugnt. Har ju 2 år på mig.

Känner också att jag kan ta ddeganska lugnt med atyrketräningen och köra mer på uthålligheten. Öka antalet repetitioner snarare en belastning. Fokusera mer på "styrka" efter 1, 1 1/2 år. Min grundfysik är hufgsat god, och det känns som om man kommer längre med uthållighet wn rå styrka!:)
 
Tiderna förändras. När jag ryckte in -85 så var det ett tvång. Konditionen var å andra sidan god.
Nu till det roliga. Jag känner en kapten i reserven som har tidvis tjänstgöring i ett insatsförband. Han har inte tränat sedan skolgymnastiken (på 80-talet), med undantag för löpningen under värnplikten. Han kom hem med en muskelsträckning i låret efter en stabsövning.
 
Det som är bra med det är väll att man fyller försvaret med soldater aom verkligen vill vara där. Utan att hälften bara längtar hem till soffan. Själv ångrar jag varje dag att jag inte ryckte in när jag blev kallad till lumpen, var lat och det behövdes bara att jag sa att jag inte ville så slapp jag. Nu e jag otroligt pepp och längtar till mina två år flytit förbi! :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.