Träna för Lidingö Ultra?

Sthlm Maraton är fulltecknat, och flickvännen vill åka på semester i maj. Det visar sig då att Lidingö Ultra 50K skulle passa vansinnigt bra med övrig planering: loppet avklarat tidigt i maj, tid över till vårsemester och vila med kärleken, och tillräckligt med tid för att åter komma i form till långlopp senare på året. Frågan är bara: hur omöjligt är det? Hur ska/bör man träna för en sådan ansträngning?

Jag har sprungit X antal Lidingölopp och två maraton, men jag är inte dummare än att jag förstår att Lidingö 50K är något HELT annat. Finns det någon som sprungit det och kan ge en jämförelse med maran? Vilket tempo kan man räkna med att hålla som 3:00-löpare på Lidingö? Är det rimligt att utgå från "lätt avdankade men med hyfsad grundkondis" i december 2009?

Alla erfarenheter välkomnas!
 
Inga problem

Hej,
Eftersom jag har sprungit alla (=2) Lidigö Ultra så kan jag uttala mig som expert :cool:

För det första: Vad är viktigt?
1. Bra tid?
2. Ta sig i mål med ett leende på läpparna och ha en fin dag?

Om det är nr 2 är det bara att ge sig ut och springa. Testa att springa långt (längre än vanligt) under vintrern. Häng med något gäng som springer långpass. Kan vara lite trist att springa 2 h själv i vintermörkret.

Det är bitvis knöligare än Lindingöloppet, men i princip som LL fast 2/3 längre... Jag sprang Ultra på 5 h och LL på 2:21. Då springer jag fort på LL och springer på Ultra. Första året gick vi i de flesta backarna på Ultra. Konstigt nog ändrades definitionen på backe under loppet...

Se till att få i dig energi och vätska under Ultra. Det kan vara MYCKET varmt i maj och några timmar med sol samtidgt som man springer kan vara jobbigt.

En site med bra träningstips är www.funbeat.se.

Lycka till!
Patrik
 
Tack för expertråden! ;)

Angående ambitionsnivån, så är det att ta sig i mål med äran i behåll, dvs klara sträckan och få en tid som iaf är snabbare än att gå runt. Lite räknande (enligt egen, högst vetenskaplig metod) ger att 3:00 på LL borde gå att översätta till ungefär 5:45 på Ultra. Kan det vara rimligt? Jag vill ju att det ska vara ungefär samma utmaning som ett maratonlopp, med därav följande tempo (justerat för sträcka och svårighetsgrad).

Det låter som om träningsupplägget är ungefär samma som för maraton? Kanske med lite mer kuperat såklart, inga problem (jag gillar att springa i skogen).

Om inte annat lär det ju få effekten att det "korta" Lidingöloppet i framtiden känns klart mer hanterbart... :)
 
Rätt tänkt

Träna som för maran, men i terräng. Så mycket längre pass tror jag inte att man behöver än vad som finns i maratonprogrammen. Håll dock bara uppe långpassen under vintern. Det kan vara trögt...

Ambitionsnivån låter rimlig.

Lycka till!
Patrik
 
Håll dock bara uppe långpassen under vintern. Det kan vara trögt...

Japp... vargavintern -06 tillbringade jag varenda söndagsförmiddag under feb-apr med att nöta ner gymmets löpband i 2-3 timmar... de bakfulla studenterna som lyfte skrot trodde nog inte att jag var riktigt klok :)

Tack för tipsen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joask202 Börja träna med FiveFingers? Löpning 11
Christian1 Lavaredo Ultra Trail 2017!? Löpning 0
Rivieralöparen Swedish Alpine Ultra Löpning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.