Touringkittad trissjolle tillgänglig.

Jag vet inte om man får göra så här men det var så många som ville göra något liknande vår långsegling med trissjollen.
Jag skrev en reseberättelse om vår segling med trissjolle från Kalmar till Vaxholm 2021.
Efter 2-veckorsturen har trissen spenderat två somrar i färskvatten (Mälaren) och nu har tiden kommit att avyttra underverket.
Jag har lagt in en annons under köp / sälj.

Ta chansen att segla jolle på längden, det var jättekul!

Läs gärna om våran segling på nedanstående länk:

Mvh thomas
 
Det var en trevlig berättelse som jag har missat tidigare. Kul att få läsa! Jag har funderat tidigare på varför det är så få som semesterseglar med jolle idag, för jag tror att många av dagens paddlare är uppvuxna sommartid i segelbåt på 60-70 och 80-talen. Med en jolle får man både segling och (nästan) kajakens enkelhet.
 
Det var en trevlig berättelse som jag har missat tidigare. Kul att få läsa! Jag har funderat tidigare på varför det är så få som semesterseglar med jolle idag, för jag tror att många av dagens paddlare är uppvuxna sommartid i segelbåt på 60-70 och 80-talen. Med en jolle får man både segling och (nästan) kajakens enkelhet.
Du har fattat konceptet helt rätt! I princip lika enkelt som att paddla och utöver det kunna färdas utan muskelansträngning. Jag har nu hört att det semesterseglats ganska mycket med jolle. Förr.
I OK-jollar, Snipe och naturligtvis E och D-kanoter.
Problemet är att placera packningen. En vanlig kajak med luckor fixar detta men jollar är dåligt förberedda.
Vi var tvungna att anpassa trissjollen lite. Som också framgår av bilderna.
Nu seglar vi Soling med breddad durk och bomtält. Lite batterier/solpanel för en kylbox och elmotor.
Vi har varit ute en vecka före midsommar och 3 dagar i augusti.
Funkar också mycket bra.

mvh thomas
 
Roligt! Som gammal jolleseglare håller jag dock med att det kan vara knepigt att få med sig packning i vissa jollar. Även om det kan finnas plats bör det surras och vattensäkras och på samma gång minskar manöverutrymmet för seglaren. Men kul att någon testar och delar med sig!
 
Har semesterseglat en hel del med Snipe, packningsproblemet har tyskarna löst för länge sen men det gäller att surra packningen så att den stannar på platsen, äldre segel med revningsmöjligheter kan göra seglatsen mindre akrobatisk. Trevlig berättelse Thomas, tack att du delat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.