Tillverkning av grepp

Hej.

Vill kolla med er, har gått igenom alla trådar men inte hittat riktigt svar på hur jag tillverkar mina egna grepp, jag har ett garage som jag ska fylla med grepp och tänkte att jag skulle göra dom själv. en del trådar som ligger här förklarar en del, men inte allt, hur funkade greppen i längden? hur gjorde ni greppen? finns de fallgropar med vissa meterial? hjälp mig

/Micke
 
Polyester och sand/betong funkar bra. Enda är att man måste använda FIN sand annars blir det så himla vasst!

Polyester kan du köpa på biltema till vettiga priser. Blanda i mycket sand så funkar det utmärkt.

Det svåraste är att göra former som varar och inte blir för dyra.
 
Jag har använt klinkerfog vilket fungerar fint. Klinkerfog är förhållandevis billigt och finns i flertalet färger.

Blandas något löst om man gjuter i form alt. tjockare om man vill forma greppen förhand. Jag gjuter in en vagnsbricka och en tejpad insektsskruv (som jag sedan tar bort) viket ger ett bra hål.

/A
 
Det känns som att dom greppen skulle bli spröda och ömtåliga, hur funkar dom?
Får man börja ha hjälmen på sig inomhus? :)
/Mattias
 
vill inte vara petig men jag tror bestämt att det heter "insexbult" av den sexsidiga infattningen för insexnyckeln...
Sorry... men jag kunde inte låta bli att hacka lite...
peace
 
Med risk för att vara ännu petigare så har inte en bult några gängor,(eller möjligtvis sexkantigt huvud), så jag tror att insexskruv är korrekt :)
 
Elwood; sa:
Med risk för att vara ännu petigare så har inte en bult några gängor,(eller möjligtvis sexkantigt huvud), så jag tror att insexskruv är korrekt :)

Med risk att sprida förvirring kan jag konstatera att den redan har spridit sig:

I SAOL(Svenska Akademins OrdLista) så står det:
bult - metallpinne med huvud o. gängad nederdel för hopfogning

I Nationalencyklopedin står det:
bult, ogängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar e.d. med. Jfr skruv.

I Wikipedia står det:
Bult används ibland som benämning på en litet större, rak, cylindrisk skruv, men en bult kan också sakna gängor (och således inte vara en skruv) och låsas med till exempel en sprint såsom saxsprint eller spännstift.

För egen del håller jag mig till den senare beskrivningen, men det är tydligen en öppen fråga med många bestämda (men olika) åsikter.
 
Klatring - Debatt

Elwood; sa:
Det känns som att dom greppen skulle bli spröda och ömtåliga, hur funkar dom?
Får man börja ha hjälmen på sig inomhus? :)
/Mattias
Det låter som du läst den norska tidningen klatring nummer 6/2006+1/2007...
Det är inte kul om ett grepp skulle spricka och falla 10 meter.
 
Nej det har jag faktiskt inte men jag vet sen tidigare att det är ett problem med hemmagjorda grepp, vore kul om Teliz fyllde i hur det funkar med klinkerfog.
Vad står det i Klatring då, har dom haft någon olycka med grepp som spricker?
/Mattias
 
Utöver klinkerfog i standardutförande så finns det ju sådan som är avsedd för mer elastiska tillämpningar. Det finns även både fix och flytspackel för lite rörliga golv (t ex värmegolv) och det finns även reparationsbetong med huggen glasfiber i. Fibrerna sticker inte ut på ett besvärande sätt, men går nog att se i ytan i visst ljus.

Fiberarberad betong borde ju vara bra för ändamålet.




Beträffande bult och skruv så har jag iofs inte orkat leta fram nån källa, men bult avser ett maskinelement i huvudsak utan gänga, medan skruv är gängad. Skruv heter det alltså även när dimensionerna blir grova.

Jag tror denna definition kommer från Svenska Mekanförbundet eller Svenska Nomenklaturcentralen eller nåt annat som i sammanhanget kan anses som vederhäftigt. Wikipedia är inte så mycket till referens i sammanhanget eftersom det räcker med att nån okunnig skrivit in den gängse (ursäkta) missuppfattningen att bultar är grova maskinskruvar. Svenska Akademins ordlista brukar jag tycka är bra som källa, men å andra sidan speglar de ju alltmer den uppfattning om ord som så att säga nått nån slags tröskel av användande oavsett om bruket av ordet stämmer med tidigare defintioner. I det avseendet är min syn mer konservativ. (Jag tycker inte grönt blir rött bara för att vi håller en omröstning om det och majoriteten påstår så.)

ed: stavfel
[Ändrat av Mezzner 2007-03-19 kl 17:19]
 
Är det inte alltför högt i tak kan du använda stenar med lämplig form, kanske tilljämnade med plastic padding på anliggningsytan. Gå ut och kolla i nån vägskärning ska du få se på en massa grepp som ligger och skräpar! Borra skruvhål med Hiltin, först med ett litet borr och sen försiktigt med 10 mm. Vi har haft ett 40-tal stengrepp i vår boulderlokal i fem år och inget har pajjat än. En del av dom sliter fingerskinn som tusan men det kan väl ses som ett led i träningen... Dessutom, gratis är gott! Men med tanke på att stenar är tunga ska dom väl bara användas på några meters höjd, OM dom ändå skulle spricka.

Björn
 
Ingen olycka

Elwood; sa:
Nej det har jag faktiskt inte men jag vet sen tidigare att det är ett problem med hemmagjorda grepp, vore kul om Teliz fyllde i hur det funkar med klinkerfog.
Vad står det i Klatring då, har dom haft någon olycka med grepp som spricker?
/Mattias
I Klatring nämner man ett tänkt senario, högst upp på leden placeras en dyno. Det är ju en fin avslutning på en led eller hur. Någon dynar och greppet går sönder, bitar faller ner från 14 meters höjd i en fullsatt klätterlokal. Frågeställningen i Klatring är vem som är ansvarig...?
Tillverkaren?
Ägaren av klätterväggen?
Ledsättaren?
Klättraren?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ÄventyrsCompaniet Köpa grepp på nätet - www.rockrun.com Sportklättring 1
Ix Grepp (lapis och franklin) Sportklättring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.