Temp. rekomendationer för vintersovsäckar?

Jag ska köpa mig en vintersovsäck och jag undrar hur väl Sovsäcksfabrikanternas rekomenderade temperaturgränserna stämmer med verkligheten? Jag vet att det är väldigt individuellt hur man upplever varmt och kallt samt att man är väldigt olika i kroppstemperaturen. Jag själv tillexempel är väldigt varm av mig. Men finns det någon generell regel som man bör ha i åtanke vid sovsäcksköp?
Tackar för alla svar.
 
Min vintersäck är specad till -14 i t-lim (komforttemp för män) och -28 i extremtemp. (1200 gram)
Jag har sovit i -36 och därikring flera nätter i rad, med överdragskläder på och varmvatenflaska så gick det jättebra.

Men nu har jag skaffat en ny relativt lätt sommarsäck (0- t-lim grader, 618 gram, har sovit i -3 i den men det var nog lite på gränsen) som kommer användas som innersäck när det blir kallt på riktigt, detta visste jag när jag köpte vintersäcken för ett par år sen och beställde den extra bred så att en innesäck får plats utan att pressas ihop allt för mycket.
Känns jättemysigt med båda men har inte testat det utomhus dock.
Tillsammans bör det gå ner mot ungefär -26 i t-lim enligt min uppskattning. :)

Det är min erfarenhet, båda säckarna är från Roberts.pl och dom rekommenderas varmt!
Skulle nog inte gå på en kallare säck än min vintersäck, därimot kanske en lite varmare.

Edit:
Och tempangivelserna är numera standardiserade och jag tycker dom stämmer ganska väl.
Men sen beror ju hur varm man känner sig på om man är uppe i varv när man kryper ner i säcken, och om man har varmvattenflaska eller kläder på sig. :)
 
Jag tror oxå att EU standarden (EN 13537) är en bra utgångspunkt, idag använder sig de flesta sovsäckstillverkare av denna standard, det finns några undantag. Inte för att de tillverkare som inte använder sig av EN standarden gör dåliga sovsäckar, det blir bara svårare, näst intill omöjligt, att jämföra med sovsäckar från andra tillverkare.

Ett exempel är min gamla Tyin från Ajungilak, den hade enligt norrmännen en komfort på -20 och en extremtemperatur på -30 för män. Enligt En 13537 fick samma sovsäck en komfort på -1 för kvinnor, -7 för män och en extremtemperatur för kvinnor på -25. Definitionen på extremtemperatur för män torde alltså vara ganska lika samtidigt som definitionen för komfort för respektive standard låg en milsvid ifrån varan.

Jag kan också rekommendera Roberts.pl, de har ett stort utbud av prisvärda sovsäckar.
Kasta ett öga på rådande valutakurser, är pundet lågt i förhållande till euro kan det gå på ett ut mot en sovsäck från Rab eller Mountain Equipment om denna köps från UK.
Jag har köpt från Webtogs de brukar ha bra priser.
 
Jag tror oxå att EU standarden (EN 13537) är en bra utgångspunkt, idag använder sig de flesta sovsäckstillverkare av denna standard, det finns några undantag. Inte för att de tillverkare som inte använder sig av EN standarden gör dåliga sovsäckar, det blir bara svårare, näst intill omöjligt, att jämföra med sovsäckar från andra tillverkare.

Ett exempel är min gamla Tyin från Ajungilak, den hade enligt norrmännen en komfort på -20 och en extremtemperatur på -30 för män. Enligt En 13537 fick samma sovsäck en komfort på -1 för kvinnor, -7 för män och en extremtemperatur för kvinnor på -25. Definitionen på extremtemperatur för män torde alltså vara ganska lika samtidigt som definitionen för komfort för respektive standard låg en milsvid ifrån varan.

Jag kan också rekommendera Roberts.pl, de har ett stort utbud av prisvärda sovsäckar.
Kasta ett öga på rådande valutakurser, är pundet lågt i förhållande till euro kan det gå på ett ut mot en sovsäck från Rab eller Mountain Equipment om denna köps från UK.
Jag har köpt från Webtogs de brukar ha bra priser.

Det du skriver är ju ganska symptomatiskt för EN-standarden; att komfort-temperaturen justeras kraftigt men att extremtempen är ungefär densamma.
Standarden är ju tänkt att utgå från "vanliga människor", dvs folk som inte nödvändigtvis är härdade friluftstyper varken fysiskt eller psykiskt. Det är förmodligen en stor del av att just komfort-spannet flyttat på sig.

Väldigt bra läsning om olika temperatur-standarder och hur man bör förhålla sig till dem, som t.om EOG tipsar om, kommer från just Ajungilak (dvs mammut); http://www.mammut.ch/images/Mammut_Sleep_well_pt1_E.pdf
Mycket rekommenderad läsning.

kan-inte-sova-OT:

En sak jag verkligen irriterar mig på är hur otydlig EN-standarden är när det gäller vad man egentligen testat med. Efter en hel del läsande har jag förstått det som att EN13537 för det första bedömer säckarna som en del av ett "sleeping bag system", dvs testet är konstruerat så att t.ex liggunderlaget spelar roll.

Vad värre är har jag förstått det som att alla EN-värden, undantaget den ickeobligatorisk MAX-gränsen, är beräknade på att personen är klädd i en "track suit" samt strumpor. Detta gäller för hela spannet av säckar, ner till komf -24. Detta framgår aldrig att läsa någonstans och jag är fortfarande osäker på vad som gäller (att få en kopia på specifikationerna kostar sisådär 90 euro) då jag bara kommit över andrahandsinfo (framför allt denna).
Jag kan förstå att man för enkelhetens skull gjort testparametrarna statiska, men verkligheten ser nog bra annorlunda ut. Om detta stämmer borde man kunna säga att sommarsäckar är kallare än angivet (man bär mindre kläder), samt ev. att vintersäckar är något varmare än angivet (hur nu "track suit" förhåller sig till ullunderställ).
 
köpte försvarets sovsäcksysten.

för mig blev det försvaret sovsäcksystem för att både ha till sommaren den tuna o den stjoka på våren o hösten sen blir det en utmärkt vintersäck ihop -35 grader. två sovsäkar är bättre än en.
 
En sak jag verkligen irriterar mig på är hur otydlig EN-standarden är när det gäller vad man egentligen testat med. Efter en hel del läsande har jag förstått det som att EN13537 för det första bedömer säckarna som en del av ett "sleeping bag system", dvs testet är konstruerat så att t.ex liggunderlaget spelar roll.

Vad värre är har jag förstått det som att alla EN-värden, undantaget den ickeobligatorisk MAX-gränsen, är beräknade på att personen är klädd i en "track suit" samt strumpor. Detta gäller för hela spannet av säckar, ner till komf -24. Detta framgår aldrig att läsa någonstans och jag är fortfarande osäker på vad som gäller (att få en kopia på specifikationerna kostar sisådär 90 euro) då jag bara kommit över andrahandsinfo (framför allt denna).
Jag kan förstå att man för enkelhetens skull gjort testparametrarna statiska, men verkligheten ser nog bra annorlunda ut. Om detta stämmer borde man kunna säga att sommarsäckar är kallare än angivet (man bär mindre kläder), samt ev. att vintersäckar är något varmare än angivet (hur nu "track suit" förhåller sig till ullunderställ).

Jeg prøvde å lese hele den teksten du linket til endeavour, men det ble for mye henvisning hit og dit til at jeg ble særlig klok på den. Det med track suit fant jeg f.eks ikke.
Men jeg leste i alle fall konklusjonen som kom til sist, og det var entydig skryt av EN-standarden for testing av soveposer. For første gang har man fått et realistisk sammenligningsgrunnlag for å vurdere varmen i forskjellige produkter. Så får man bare leve med at man må huske på at for menn gjelder det godt trente menn i sin beste alder (Ikke gamle utrente og overvektige gubber som meg selv:) ). Det har også mye å si for hvor varm man føler seg om man har spist godt eller ikke, osv.

"Although there are some problems with the EN standard, it is a comprehensive document that is based on sound science, and the prediction results have been validated on human subjects." sies det i oppsummeringen. Det holder for meg, så får labfolkene diskutere om det ligger en halv eller en grad forskjell grunnet hvem som tester. De er i alle fall klar over noen svakheter og jobber for å forbedre dem, men hovedkonklusjonen rokkes ikke ved dette. EN-standarden som vi har fått til i Europa er et stort skritt i riktig retning for en realistisk vurdering av soveposer.
 
Det du skriver är ju ganska symptomatiskt för EN-standarden; att komfort-temperaturen justeras kraftigt men att extremtempen är ungefär densamma.
Standarden är ju tänkt att utgå från "vanliga människor", dvs folk som inte nödvändigtvis är härdade friluftstyper varken fysiskt eller psykiskt. Det är förmodligen en stor del av att just komfort-spannet flyttat på sig.

Komfortspannet ändrades väldigt olika beroende på tillverkare. Jämför du exempelvis Marmot och Western Mountaineerings gradering så flyttades deras komforttemperaturer (för män) 0-4 grader medan de nordiska tillverkarna fick flytta sina gränser 6-13 grader. Dvs att som konsument jämföra komfort temperatur mellan tillverkares sovsäckar innan införandet av EN-standard kunde vara ganska orättvist med stor fördel till nordiska märken.

Jag har uppfattat det som att EN använder ett tunt underställ i syntet på sin testdocka. En missvisande faktor som du påpekar är att de använder samma liggunderlag, tror det är 10mm cellplast, oavsett vilket temperatur intervall de tänker mäta. Detta slår främst mot sovsäckar för vinterbruk, dock så borde missvisningen göra att sovsäckarna är lite varmare än vad som anges enligt standard.

"Although there are some problems with the EN standard, it is a comprehensive document that is based on sound science, and the prediction results have been validated on human subjects." sies det i oppsummeringen. Det holder for meg, så får labfolkene diskutere om det ligger en halv eller en grad forskjell grunnet hvem som tester. De er i alle fall klar over noen svakheter og jobber for å forbedre dem, men hovedkonklusjonen rokkes ikke ved dette. EN-standarden som vi har fått til i Europa er et stort skritt i riktig retning for en realistisk vurdering av soveposer.

Jag håller med ovan stående i att EN standarden är ett stort steg framåt för oss konsumenter och oavsett om EN 13537 inte är 100%:ig som testmetod så gör tillverkarna som inte nyttjar den oss konsumenter en otjänst. En rad tillverkare använder sig både av EN och sin egen standard och kan på så sätt både ge sin egen syn på temperaturer och användning av sovsäcken samtidigt som man lätt kan jämföra med andra märken.

Jag personligen blir misstänksam mot tillverkare som inte anger EN gradering och tänker genast "vad är det dem försöker dölja?"
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.