Teleobjektiv!?!?... (PHOENIX)

Det finns en rad "super-telen" som säljs under namn som phoenix, opteka m.m. Gemensamt för dem är att de är i princip värdelösa. Bortkastade pengar enligt min mening. När det gäller objektiv så får man lite vad man betalar för och även om de här objektiven skulle ge någorlunda detaljupplösning (vilket de inte gör) är de alldeles för ljussvaga för att kunna användas i de flesta situationer; f/8-f/16 kommer under de allra flesta situationer kräva så långa slutartider att du behöver ett REJÄLT stativ för att undvika skakningsoskärpa. Sen har jag lite svårt att förstå när man behöver så långa brännvidder, de flesta professionella fågelfotografer använder väl ungefär 400-800mm objektiv för att ta ett exempel på en kategori som ofta använder långa telen.

Vad hade du tänkt ha det till?
 
Tack för svar Dave1..
Jag undrade helt allmänt bara, hade inte tänkt använda det till något särskilt, fota månen kanske.. Men jag undrade mest över kvaliteten på just Phoenix och Opteka som du också skrev om. Väntade mig inte annat kanske, att det inte var några toppobjektiv. Men man blir sugen samtidigt som man blir fundersam när de är så otroligt billiga...
Har du personlig erfarenhet av någon av dessa märken? Nu var det just 650-2600mm jag frågade om, undrade kanske mest om det ens är någon idé att köpa något av fabrikatet över huvud taget.
 
Jag har testat ett opteka som en kompis hade. Det var inget vidare. Man kan dock med ren slutledningsförmåga komma fram till orimligheten med en zoom på 650-2600mm;

i ändläget (2600mm) har den en bländare på f/16. Använder man objektivet på t ex en "cropkamera" som Canon 40D så får man en bildvinkel motsvarande 4160mm. Med den (skenbara) brännvidden och f/16 så får du i det närmaste skruva fast objektivet i ett skruvstäd för att inte få skakningsoskärpa.

En annan sak är att pga att det är så ljussvagt (f/8-f/16) så får du en mörk sökare och särskilt på en "cropkamera" med förhållandevis liten sökare så kommer det garanterat bli svårt att ställa skärpan. Det där objektivet har ju inte autofokus.

Så de rena specarna säger ganska mycket. Kolla sen på t ex Canons objektivprogram. De har väl en 800/5,6 för 114000kr. Nikon och Sigma har väl också några objektiv i den klassen men ingen har några zoomar i brännviddsområdet som phoenixens. En anledning är att glas kostar och för att det skulle bli orimligt dyrt att tillverka ett användbart objektiv i den klassen. Phoenixen är nog mer att betrakta som en kikare och har inte glas med skärpa nog att teckna ut hela bildytan skarpt. Det ser man också tydligt på testbilder, det ser inte bra ut helt enkelt och jag misstänker att du får samma detaljupplösning av att fota med ett 200mm och sen beskära bilden i datorn.

Jag vet inte vad du använder för system men mitt råd är att istället satsa på ett begagnat tele runt 3-400mm från en "riktig" tillverkare. Jag garanterar att det är betydligt bättre satsade slantar! :)

För ren astrofotografi finns också betydligt bättre alternativ som t ex något av celestrons teleskop som har ekvatoriell montering. För månfoto krävs dock inte så mycket. :)

/David
 
Man får ju oftast

vad man betalar för.
Begagnademarknaden erbjuder betydligt roligare alternativ av kvalitetsoptik. När det gäller längre brännvidder titta gärna på Zeiss DDR till mellanformatare. De brukar bli ruskigt billiga i förhållande till vad man får för slantarna. En anpassningsövergång brukar inte vara svår att finna. Zeiss Jena och Dresten gjorde egna bl a. Givetvis blir det manuellt så det förslår men ack så skarpt.
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.