Telemarkskurs i Abisko?

Jag har läst eller hört om telemarkskurser i Abisko. Jag har redan börjat planera vintern. En av resorna kommer nog att bli en telemarkskurs vid påsk.

Jag är helt nybörjare på telemark (2 dagar) men har åkt utför i många år (16 år).

Finns det några bra veckolång kurser till rimligt pris att gå ngn stans? behöver inte vara abisko.

Jag är inte så intresserad av piståkning utan det är toppturer och puder som lockar!!! =) Längtar... lavin säkerhet är också bra om det ingår.

/Gustaf
 
Förutom i Abisko ordnar STF telemarkskurser i Storulvån. Förutom åkteknik får man en steg 1 lavinkurs och annat fjällvett. Till skillnad mot Abisko som har sina kurser i Björkliden och i Abisko så finns det inga liftförsedda backar i Storulvån så det är stighudar på från början som gäller.

/John
 
cre8ive; sa:
Förutom i Abisko ordnar STF telemarkskurser i Storulvån. Förutom åkteknik får man en steg 1 lavinkurs och annat fjällvett. Till skillnad mot Abisko som har sina kurser i Björkliden och i Abisko så finns det inga liftförsedda backar i Storulvån så det är stighudar på från början som gäller.

/John


Har du några fina länkar?

jag har tittat på merasverige.nu men de verkar fortfarande bara handla om sommarn...

/G
 
Det bästa är nog att ta kontakt med Storulvån och fråga om kurserna. De har anordnat teliskuser tillsammans med Hållands folkhögskola i flera år. Jag var också inne på Storulvåns sida och det verkarsom om det fortfarande är sommarprogrammet som gäller. Jag gick deras fortsättningskurs och tyckte att den var bra. Det enda som inte var så bra då var min kondition och vädret.

Den enda länk som jag har är lite bilder från kursen som kanske kan ge en liten bild av vad vi gjorde under veckan i Storulvån.

medlem.spray.se/johnte001

/John
 
Ta en tur till Abisko.

Mitt tipps är att gå en telemarkskurs i Abisko. Jag var i Abisko i vintras och vart helfrälst. Gick inte någon telemarkskurs själv då jag föredrar snowboard men jag vet att dom bedriver mycket seriösa telemarkskurser i flera steg. Jag passade på att gå en endags lavinutbildning när jag var där som var mycket bra. Lavinkurserna finns också i flera steg så det är bara att välja hur mycket kunskap man vill ha. Redan den endagarskursen som jag gick ger mer kunskap en vad SLAO's personal har i lavinriskbedömning (enligt kursledarna). Så packa ner telisarna och far till Abisko i vinter så kanske vi ses i lössnön i någon brant.
Mer info finns här: http://www.svenskaturistforeningen.se/sidor/stationsfoldrar/abisko_vinter.pdf
[Ändrat av phorsell 2003-09-10 kl 22:13]
 
för och emot

Jag gick STF´s teliskurs i Abisko förra året. Jag tyckte det var bra i stort, seriösa och trevliga ledare och stort fokus på säkerhet och lavinkunskap. Vad man kan hålla emot Abisko är ju dock vädret. Under min vecka där fick vi sitta inne i 2 dagar pga storm och i övrigt var det huvudsakligen skitväder. Alla toppturer utom en blev inställda eller avbrutna och den som blev av genomfördes i mjölkvit tjockdimma.
Ett alternativ kan ju vara att åka med Langley travels till Val d´Isere v 3 eller 4. De bjuder då på gratis telis instruktör! Då blir det dock mest piståkning...
Mitt råd är:
vill man ha toppturer och tror på bra väder: boka Abisko!
vill man ha piståkning och alp-liv: boka Val d´isere!
 
Gustaf, när det gäller Abisko. Om du känner dig så säker på telemark så att du fixar en halvtaskig hoppsväng och tar dig ner med hyfsad teknik och fart även i lite brantare offpist så skall du gå kursen "Telemark Offpist Fortsättning". Åkning på Nuolja ett par dagar + 3 schyssta toppturer om vädret är med en, vilket det var när jag gick kursen (har aldrig varit så solbränd i hela mitt liv, kontrast till Josefin).
Vill du lära dig telemarkssväng och topptursteknik från grunden skall du gå "Telemark Pist/Offpist Grund", observera dock att denna kurs är tänkt för folk som aldrig stått på ett par telemarksskidor så det är verkligen nybörjarkurs.
Tyvärr saknas det i Abisko en kurs för åkare som är nybörjare på telis och som inte känner sig mogna för branter men som samtidigt inte vill stå två dagar i barnbacken.
Ett alternativ kan vara Pathfindertravels kurs i Norge, första året den går tror jag, kolla in:

http://www.pathfindertravels.nu/pages/kurser.html

Känner killarna bakom Pathifnder så detta är lite reklam.

-Palle
 
Telemarks-helg Fjätervålen

Hej, jag vill bara tips om telemarkslandslagets läger för icke-tävlingsåkare i Fjätervålen i januari. Landslaget m fl ställer upp som tränare.
Jag har varit där några år o det är en upplevelse med så mycket telemark på ett o samma ställe.

Dåligt med offpist brukar det dock vara men mycket teknikträning o galna upptåg, se

http://www.skidor.com/telemark/

anmäl snarast platserna går åt fort!
 
Förakta inte pistträning och skidlektioner

Ix; sa:
Jag har läst eller hört om telemarkskurser i Abisko. Jag har redan börjat planera vintern. En av resorna kommer nog att bli en telemarkskurs vid påsk.

Jag är helt nybörjare på telemark (2 dagar) men har åkt utför i många år (16 år).

Finns det några bra veckolång kurser till rimligt pris att gå ngn stans? behöver inte vara abisko.

Jag är inte så intresserad av piståkning utan det är toppturer och puder som lockar!!! =) Längtar... lavin säkerhet är också bra om det ingår.

/Gustaf

Att lära sig telemarktekniken går betydligt fortare om du tränar i pist och framför allt med tillgång till lift. Privatlektioner med en bra skidlärare t ex i Ramundberget eller Åre kan ge dig de tips du behöver för att utvecklas vidare på egen hand.

Sedan är utrustningen inte oväsentlig. Plastpjäxor aom passar just dina fötter är det som gäller.

Med lite pistträning i benen och ryggmärgen tror jag att utbytet av en veckokurs i Abisko eller Storulvån blir betydligt större.

Lycka till Thure
 
Re: Förakta inte pistträning och skidlektioner

thureb; sa:
Privatlektioner med en bra skidlärare t ex i Ramundberget eller Åre kan ge dig de tips du behöver för att utvecklas vidare på egen hand.

Vilken tur att jag åker till Funnäsdalen den 27:de.... Och kommer att åka i Ramundeberget...

Så det ska nog bli bra... Hoppas bara på att vädret inte blir så kallt som det var förra året. Nya telisar och kunde bara åka på dem i två av tio dagar...

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bredviken Telemarkskurs, svårt att hitta Telemark 8
Telemarkskurs på sommaren Telemark 1
telejohnny Abisko / Björkliden Telemark 0
turkmenbashy Snösäkerhet och boende i Abisko Telemark 2
Erkjoh Narvik, Gränsen och Abisko Telemark 5
Abisko-Kebe Telemark 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.