Telemarkskurs i Abisko?

Jag har läst eller hört om telemarkskurser i Abisko. Jag har redan börjat planera vintern. En av resorna kommer nog att bli en telemarkskurs vid påsk.

Jag är helt nybörjare på telemark (2 dagar) men har åkt utför i många år (16 år).

Finns det några bra veckolång kurser till rimligt pris att gå ngn stans? behöver inte vara abisko.

Jag är inte så intresserad av piståkning utan det är toppturer och puder som lockar!!! =) Längtar... lavin säkerhet är också bra om det ingår.

/Gustaf
 
Förutom i Abisko ordnar STF telemarkskurser i Storulvån. Förutom åkteknik får man en steg 1 lavinkurs och annat fjällvett. Till skillnad mot Abisko som har sina kurser i Björkliden och i Abisko så finns det inga liftförsedda backar i Storulvån så det är stighudar på från början som gäller.

/John
 
cre8ive; sa:
Förutom i Abisko ordnar STF telemarkskurser i Storulvån. Förutom åkteknik får man en steg 1 lavinkurs och annat fjällvett. Till skillnad mot Abisko som har sina kurser i Björkliden och i Abisko så finns det inga liftförsedda backar i Storulvån så det är stighudar på från början som gäller.

/John


Har du några fina länkar?

jag har tittat på merasverige.nu men de verkar fortfarande bara handla om sommarn...

/G
 
Det bästa är nog att ta kontakt med Storulvån och fråga om kurserna. De har anordnat teliskuser tillsammans med Hållands folkhögskola i flera år. Jag var också inne på Storulvåns sida och det verkarsom om det fortfarande är sommarprogrammet som gäller. Jag gick deras fortsättningskurs och tyckte att den var bra. Det enda som inte var så bra då var min kondition och vädret.

Den enda länk som jag har är lite bilder från kursen som kanske kan ge en liten bild av vad vi gjorde under veckan i Storulvån.

medlem.spray.se/johnte001

/John
 
Ta en tur till Abisko.