Teknikövningar, finns det?

Har deltagit i introduktionskurs, men behöver träna mer teknik, styrka och uthållighet är hyfsad, men tekniken brister.
Jag har svårt att boka upp mig pga familj och arbete, skulle behöva exempel på övningar att ta till när jag hinner till isen någon timme. Jag har tagit till mig tips om att åka efter en tekniskt duktig åkare, men känner ingen sådan, och har ju som nämnts svårt att boka upp med t ex ngn av kursledarna.
Vilken ordning skall jag ta övningarna? Jag åker med liten ansträngning rakt fram, men får det genast svårare vid översteg t ex.
Tips på litteratur, länkar, klipp på youtube osv emottages tacksamt!
mvh
Peter
 
Barry Publows bok "Speed on skates" är fortfarande referensverket tror jag. Fanns tidigare på stadsbiblioteket i Göteborg men det verkar som om någon snott den för jag hittar den inte där längre.
Tycker det är svårt att hitta bra videos på Youtube men den här är en favorit just nu (sekvensen från 0:36-1:13):

http://www.youtube.com/watch?v=Vb9tRInchLU

Den här kan kanske ge något också:

http://www.youtube.com/watch?v=2i6SvwRbCo8

Boe brukar också ha lite teknikvänliga inslag i sina filmer som t ex i denna:

http://www.youtube.com/user/boe78#p/u/0/uO8rTYvsiaA

För översteg är det annars hastighetsskridskofilmer som gäller tror jag.

Har inte heller lärt mig några bra övningar. Vet inte om det finns, när jag lärde mig åka telemark fanns det massor med bra övningar och jag tycker att någon skulle kunna hitta på liknande för skridsko (finns säkert men jag har aldrig stött på det).

-Palle
 
Jag brukar råda folk som frågar att de skall börja med att lära sig att åka på en skridsko i taget. Dvs att glida så långt man kan på ena grillan och hålla den andra i luften. När man känner trygghet i detta så vågar man 'ta ut' skären genom att föra över kroppsvikten på glidfoten. Går detta bra så kommer man automatiskt att sätta ned foten på den yttre skenkanten - ytterskäret är ett faktum. Högst nöjsam åkning och något att sträva mot. Många nöjer sig med att 'stå i mitten' och sparka åt sidorna. Synd eftersom ytterskärsåkning är ett beroendeframkallande njutningsmedel.

Själv begrep jag mig på tekniken när jag för länge sedan såg en instruktionsfilm om längdåkning (klassisk stil!) på löpskidor med Thomas Magnusson (en av 70-talets storåkare) . Viktpendlingen från den ena till den andra sidan var hemligheten.

Överstegsåkning har du bara direkt nytta av på en rundbana. Ytterst få åker effektiv överstegsåkning (åt bägge håll) med långa grillor, pik och rygga utefter stränderna. Kul att leka med dock.

Torbjörn
 
Barry Publows bok "Speed on skates" är fortfarande referensverket tror jag. Fanns tidigare på stadsbiblioteket i Göteborg men det verkar som om någon snott den för jag hittar den inte där längre.
Speed on skates finns fortfarande att få tag i på Amazone. Skall även finnas en elektronisk "uppdaterad" betalvariant av boken men har inte längre tillgång till länk/adress. Någon?

Mvh
Jonas
 
En variant

som vi försökte här för några år sedan är att filma lägga på Youtube och få tips i samma tråd.

Slideträning är bra för kroppsuppfattning och balanserad styrketräning.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.