Täta väskor

Jag är i valet och kvalet inför köpet av digital kamera. Jag tänker ha den när jag inte orkar ta med min FE2:a (dvs rätt ofta), och kanske rätt ofta i kajaken och när jag klättrar.

Har funderat på en Olympus Mju 410 som är lite väderskyddad och smidig, men är himla sugen på Olympus 765 (Den heter lite mer, men sk-tsamma).

Den senare har 10x zoom och är bra på alla sätt, men den är ju lite känsligare, dels är den inte "väderskyddad", dels är den lite klumpigare...

Ett sätt att komma runt detta är ju att skaffa en bra väska (även om detta inte gör kameran mindre...).

Det vore dock trevligt att våga ta upp kameran när man sitter i kajaken, men för detta känns det som om man behöver ett fodral som är vattentätt och tillåter fotografering.

Var hitta man såna, och funkar det tillfredsställande??
 
Jag tycker inte man behöver något vattentätt hus för dina ändamål, d.v.s. paddling med risk för att kameran på sin höjd är någon halvmeter under vattenytan. Ett hus är oftast gjort för att dyka ner mot 20 meter med och kostar därefter, medan det finns vattentäta fodral från t.ex. Aquapac för ett par hundralappar (tre-fyra stycken) som håller klart tätt och ger hyfsade bilder. Inget man blåser upp i 50x70 kanske, men helt ok för webben och familjealbumet.

Vad det gäller val av kamera så kan jag också bara rekomendera fotosidan.se, men tänk på att om det är digital zoom och inte optisk zoom så har bilderna en tendens att bli mycket brusigare. Jag har själv en Canon Powershot A60, 2 Mp med 3 ggr optisk zoom och upp till 7 ggr digital zoom som jag tycker funkar kalas som en enkel hyfsat kompakt digitalkamera (med möjlighet att göra alla de manuella instälningar som på din systemkamera vilket jag gillar). Dessutom billig, såg idag att den går att få för lite drygt 1500:-

Lycka till!

/ Nicke
 
Tack för tipsen, apropå zoomen så är den optisk, den digitala räknar jag inte - den har jag ju för bövelen i photoshop!
Jag begriper knappt varför den finns, skulle väl bara möjligen kunna vara till nytta om man filmar med kameran, vilket i och för sig är möjligt...
 
Håller med om det där med den digitala. Bra att den finns men jag använder den inte iaf.

Själv har jag en Canon digital ixus 500, och gör som du. Zoomar i bildprogrammet istället. Men för att göra det måste jag fota i full upplösning och med så låg kompression som möjligt.

Så jag kör med ett 512 MB kort i kameran, räcker till cirka 200 bilder i den upplösningen. Och jag kan ha med kameran överallt.

Till canon finns det speciella undervattenshus, och ett sånt står högst på inköpslistan för min del. Annars så var tipset med de här påsarna funkis. Bra om du mestadels rör dig ovanför vattenytan.

Trevlig tur!!!
 
Inget fodral för mig...

Hej

Jag vill inte använda fodral till mina kameror. Det tar tid och kräver båda händerna för att ta upp kameran, vilket ofta medför att bildkompositionen ändras (till det sämre). Dessutom blir det helt plötsligt 2 saker att hålla i. Kameran i ena handen och fodralet i den andra.. fast där har du kanske paddel eller något annat redan. Var ska du då göra av fodralet? Sedan ska du trycka på ON och flippa bort ev linsskydd med en tredje hand...

Nej, i ditt läge skulle jag välja den väderskyddade kameran (helst ska den gå att starta och knäppa med bara en hand) och strunta i fodralet. Alternativt ett fodral även till den kameran i händelse av riktigt dåligt väder och de stunder du definitivt inte tänker fotografera.

Mitt "kameraresonemang" medför att risken att kameran går sönder ökar något eftersom skyddet minskar, men det ska ställas i proportion till att antalet bildchanser ökar.

mvh
Håkan Åkesson (med 3 kameror och 10000 diabilder i arkivet...)
 
Skyddet (och kameran) ska inte uteslutande eller ens primärt vara till paddlingsbilder, men jag kan tänka mig att det är det "blötaste" tillfället.

Sen är det ju också så att om man plockar fram en kamera för några tusen, så kommer inte det att ske utan eftertanke och viss retriktivitet i kajaken eftersom det trots allt finns risk för att man fumlar och tappar kameran eller t o m plurrar tillsammans med kameran. Det tål ju inte den väderskyddade kameran heller utan påse. Jag misstänker att påsen försämrar bildkvaliteten en del, men det är nog bara när man sitter i kajaken som man inte plockar ut den ur fordralet...

Ett alternativ skulle kunna vara en liten väska som bara rymmmer kameran i princip, och som skyddar kameran på allehanda strapatser. För att skydda den mot väta i kajaken kan man sedan nöja sig med att förvaringsutrymmena i kajaken är vattentäta (samt att jag har nån vattentät förvaringssäck), men då blir det nog inga bilder från sittbrunnen, om man är "förståndig"...
Sedan kan man ju konstatera att den lilla kompakta kameran är mycket tåligare, med sin oömma form och med sitt "väderskydd", men då får man avstå det ganska långa telet på den andra kameran...

Jag har en Minox 35ML sedan tidigare, just för lite strapsrikare exkursioner, den brukar jag bara förvara i en fryspåse med plastklämma ifall jag tro det finns risk för bad... En kompromiss kan ju vara att låta denna bli "kajakkamera" och använda den digitala vid andra lite mindre blöta övningar...


Hmhmm... Aftonbladet eller Expressen?
 
"fodralet" behöver man iofs inte ta bort. Det går att fota med det på. Det är liksom det som är vitsen med dom annars kan man lika gärna ha kameran i en ICAkasse :)
 
Ewa Marine ...

gör vattentäta väskor som ska klara 10-50 m beroende på typ. De är intemeningen att man ska ta upp kameran vid fotograferandet och det finns ett "fönster" av optisk plast framför objektivet. Har inte själv provat väskorna så jag vet inte om de är bra. De säljs tex av Scandinavian photo.

// Fredrik
 
Hejsan,
har Själv en gång provat på en sån där stabilare plastpåse med glaslins i ihop med en Nikon F-90X (Spegelreflex alltså). Visst håller det tätt till lite kajakplaskande och kanske lite mera, men bilderna blev inte precis sågot spännande. Man kämpar fort med att det immar igen coh genom plasten är det så frustrerande att knappe runt så det blir till närmaste tråkigt på tre minuter. Jag skickade tillbaka plastpåsen illa kvickt.

Som sagt - jag testade det inte i några större utförligheter, men i dagens läge kör jag med nåt som verkligen funkar toppen. Klart kostar det lite mera, men jag tycker det är värt det: Minolta Dimage Xt med resp. undervattenshus. Även om det t.o. går att dyka med det så är det framförallt mycket stryktåligt (tänk snowboard) och praktiskt/litet (fjällvandring/kajaktur).

/Jonas
 
Köpte en väska till mig Olympus Mju 300 på Intersport för ett par hundra. Dock är denna för liten för min t.ex. Canon Eos 300, men jag har sett en likadan till just denna. Så det blir det säkert..

Men det roliga med Mju'n är att man vågar dra fram den även om det tokregnar (håll linsen ren bara.), snöar eller är fuktigt som skam. Lite tung bara..

Men, det är ju inte alls samma kvalitet på bilderna, och funktionerna är ju inte lika många.. ;-(

Du kan se lite bilder på min sida;
http://www.glädje.nu

Fredric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
leppala Väskor Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.