Täta "skruv hål" i plastbaljan.

Tjingeling i höst mörkret.

Håller på att "ställa in " min capella rm (plast) och då har höft stöden åkt ut = hål i skrovet. Jag skall också dra ut (om det går) skenorna för fot stöden. Hursom haver - hur täta dessa hål (man vill ju inte ha skruvarna i sp att dom rispar en.
 
Plast?

Inte för att jag är någon expert på reparation av plastkajaker, men jag har hört att det ska finnas "stavar" av plast, som man bara smälter och droppar i där det ska lagas. Ett problem kan kanske vara att få rätt plastvariant, eftersom i princip alla tillverkare använder olika material.

I värsta fall finns ju alltid undermedlet Sicaflex, våtsilicon som väl åtminstone gör det tätt...

Bäst vore kanske att höra med Svima, som väl är svenska agenter för Capella?

Lycka till!
/Micke
 
Göra om roto Capella ?

Hej.
Capellan är i polyetylen, som är en fet plast.
Jag har under åren den har funits, provat många
dunder preparat som skulle bita på plasten.
Det som fungerar är att plastsvetsa.
Det finns ett fästlim som poly kajakernas skottväggar
brukar sitta med och det heter ´Lexel` (stavningen?)
men är svår att få tag på.
Du kan höra med oss på svima så kan jag säkert
hjälpa dig.
Ett litet problem är att guckan är dyr och endast i
förstora förpackningar för vad en hobbyanvändare
behöver.
En påbörjad tub har för ovana att stelna på några
månader.
 
Aldrig, aldrig silikonkitt

kajakmicke; sa:
I värsta fall finns ju alltid undermedlet Sicaflex, våtsilicon som väl åtminstone gör det tätt...

Min erfarenhet, från plast såväl som träbåtar, är att silikonkitt ska undvikas till varje pris. Dels därör att det faktsikt har usel vidhäftning, dels därför att det lämnar efter sig något, som gör det hopplöst att få något annat att fästa, färg eller kitt.

Företaget Sikaflex gör däremot utmärkta polyuretankitt och polysulfidkitt, som bägge lämpar sig för båtbruk.

Hål i en polyetenkajaks skrov bör dock svetsas, alltså fyllas igen med smältstavar av rätt sort (importören bör kunna leverera). Be även om temperaturanvisningar, det varierar från plastblandning till plastblandning. Min erfarenhet från Prijon-kajaker säger att man måste ha en smältlimpistol av största (=hetaste) sorten.

Hälsningar
Jens
(aktiv medlem i Anti-Silikon-Klubben)
 
3M

http://cms.3m.com/cms/SE/sv/0-46/kkFRuFQ/view.jhtml
Scotch-Weld™ DP 8005 - lim för "svåra" plaster

3M kommer här och frälser världen. Ett lim som biter på "feta plaster"!

Jag har inte provat men det verkar ju lovande så här långt. Sen kanske det är supergiftigt eller allergent.

En Viktorinox, lite T-sprit, en rulle silvertape åsså Scotch-Weld....
Vad behöver man mer?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.