Tältning i Rogens naturreservat

Jag har börjat leta efter fjällområden för kortare turer som är nåbara från Stockholm med buss & tåg på uthärdligt kort tid, och området norr och nordväst om sjön Rogen ser ganska intressant ut. Jag sökte lite på forumen och hittade bland annat följande citat:

"Rogens naturreservat: tältning tillåten endast vid iordningsställda eldplatser." (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22144)

"Inom Rogens naturreservat får du bara tälta på vissa platser. En plats ligger strax öster om Rogsvola." (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20840)

Men på Jämtlands länsstyrelses websida står det att det är förbjudet att

"inom reservatets gränser ställa upp husvagn, flyttbara kojor eller liknande, annat än på anvisad plats. Förbudet gäller även uppställning på is, men inte för bärbara lättviktstält som används för tillfällig övernattning i reservatet. Skoterkälkar med mindre överbyggnad får medföras och användas i samband med tillfällig övernattning." (http://www.z.lst.se/naturvard/skyddadnatur/regler.php#R)

Jag tror nog mer på länsstyrelsen i det här fallet, men det kan ju hända att deras websida inte har uppdaterats på ett tag. Är det någon som vet hur det ligger till med tältförbud i naturreservatet?
 
Längst ner på länsstyrelsens sida står ju "Sidan uppdaterad 2004-11-22", vilket är ganska nyligen och betydligt senare än 2003, som diskussionerna du refererade till var ifrån.

Jag har inte varit där på länge, men 1991 fanns inget tältförbud, så om det ens funnits så har det införts efter det, och sen uppenbarligen tagits bort igen.

mvh Christian
 
larsl; sa:
"Inom Rogens naturreservat får du bara tälta på vissa platser. En plats ligger strax öster om Rogsvola." (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20840)

Man får tälta var man vill inom Rogens naturreservat. Däremot får man inte elda var man vill utan endast på i förväg iordningsställa eldplatser.

Det är nog detta skribenten har missuppfattat.

Om man går till Rogen från Grövelsjön passerar man en nationalpark (Töfsingdalen?). Där får man dock inte tälta var man vill utan endast inom vissa områden (markeras på kartan och i terrängen).

Mvh,

//J
 
Hej!
Jag var på en påsktur i området i våras, första och sista natten tältade jag i vid våndsjön respektive nedre grötsjön och resten av nätterna i femundsmarka nationalpark, otroligt fint område!

När jag slagit upp tältet ett 50 tal meter från leden vid nedre grötsjön så kom det en naturbevakare på skoter och sa att det var tältningsförbud inom reservatet men att det gick bra för den här gången eftersom jag redan satt upp tältet, men att jag inte skulle göra det igen.

Tycker att det är ganska otroligt att man inte kan få slå upp tältet var man vill, på vintern kan man vel inte göra så mycket skada och det är ju inte samma sak att tälta precis vid stugorna, nu var det vel inte så speciellt iaf eftersom jag var så nära leden med all skotertrafik men iallafall...

/sara
 
Det är inte något tältförbud i rogen naturreservat, och jag tror inte att det har varit det nångång heller.

Men söderut på gränsen mellan dalarna/härjedalen slutar reservatet och där är det istället långfjällets naturreservat (t.ex svenska sidan av våndsjön, grötsjön m.m) och där är det speciella regler också för tältning, iallafall på vissa platser.
 
Vandra i Rogen

Måste rekommenderas!

Det är nog 20 år sedan nu, men det är otroligt vackert i dessa trakter.

Vi gick från Käringsjövallen till Rogen sedan upp till Brattriet och sedan tillbaks stugan.
Ingen längre tur kanske, men vi forsatte med fiske sedan.

Naturen är underbar, med skruvade tallar och stigar som går på åsar genom vingsjöarna.

Ett måste!
 
Rundtur

En lite längre tur som jag gjorde i området var att gå från Grövelsjön norrut till Rogenstugan, därifrån västerut in i Femundmarka och tillbaka till Grövelsjön. Jag följde led för det mesta. De norska stigarna är ganska lättgågna jämfört med de svenska.

Vägen från Grövelsjön mot Norge heter Linnéstigen, det står på de norska kartorna men saknas på de svenska på sedvanligt LMV-vis... Skyltar finns dock på platsen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.