Tältlivslängd?

Hej

Funderar på livslängden för tält, fattar givetvis att det är svårbestämt (pris, typ, användning...). Var sitter svagheterna, alltså var går de sönder först? Alla erfarenheter välkomna!
 
Beror på!

Hur länge tältet håller beror givetvis på hur mycket och till vad du använder det. Sen beror det ju mycket på material, konstruktion, sömnad osv. Jag har ett gammalt IKEA-tält, som vi brukar använda på de mycket sansade uteaktiviteterna, typ campingplatser, och det har blivit helt grått av UV-strålning, något jag hittils inte märkt nåt av på mitt hillebergtält, men så är det ju en viss skillnad på de två vävarna. En annan grej som kan gå sönder är ju sömmar, men det beror ju helt på vem som sytt dem, Hilleberg har ju genomgående fällsömmar med dubbel nål, så de håller rätt bra, men andra tillverkare använder ju enklare/billigare/svagare sömmar, så det får du kolla upp innan du köper tält. Den punkt som går sönder fortast är nästan dragkedjor, framförallt om man tältar mycket i sandig mark. Det finns mycket olika kvaliteter på dragkedjor, och de som anses hållbarast av de flesta är YKK, vilket används av bl.a. Hilleberg, TNF mm. Salmi är en annan tillverkare som gör erkänt bra dragkedjor, de används av bl.a. Fjällräven.
Om man ska gå in på mer långsiktiga problem så är golvvävar en viktig punkt, man kan ju dels sticka eller nöta hål på dem, men ett problem som ofta uppstår med golv är att beläggningen blir sämre med tiden, vilket kan bli så illa att det uppstår läckage. Jag har hört att det är ett bekymmer på en del gamla hillebergtält. Anledningen till det är ju att man nästan alltid använder PU-vävar i golv och de har en tendens att försvagas med tiden. Jag vet inte om samma problem uppstår med PU-vävar i yttertält, men jag är nästan rädd för det. Själv är jag lite mot PU-vävar i yttertält, dels för att de inte har samma rivstyrka som siliconvävar, men framför allt för att de är så kladdiga och obehagliga att handskas med. Ett annat tips om du vill bevara tältet är att förvara det "fluffigt", kanske inte nödvändigtvis löst hängande (även om det är bra, fast kanske lite skrymmande), själv har jag mitt tält i en 75 L packsäck, då blir inte allt sä himla ihopknölat som om man har det i vanliga påsen.

Hoppas ditt tält skall överleva!
 
Använd rep.service

Har ett Fjällräven kupoltält som jag och senare mina barn använt en hel del på fjällturer och scoutläger. Köpte det för 20 år sedan och har bytt golv en gång. Då vände jag mig till Fjällräven som fixade nytt golv på en dryg vecka. Hade då kvar lite sömnadsjobb i Ö-vik. Snyggt jobb till ett bra pris. Men nu behöver jag en ny dragkedja och ska testa en bra sadelmakare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.