Tält i stället för vindsäck?

Vi är ett gäng som ska gå stugtur i april. Vi brukar ha tre vindsäckar på sex personer men tanken slog mig att det kanske skulle gå att ta 1 st yttertält (lämnar innertältet hemma) och klämma in hela gänget under. Speciellt om man gräver ur för fötterna.
Vad tror ni? Är det ett alternativ?

Det kan väl sägas erbjuda samma möjligheter. Nackdelen med att ha en enhet för alla personer är väl att man inte kan dela på sig vid ev skada utan att den ena gruppen står utan vindsäck. Trevligt med tältlösningen är att yttertältet enkelt går att sätta upp för att komma undan grinigt väder vid fika och mat.

Grejen med vindsäck är väl att den ska vara lätt att sätta upp snabbt vid rast. Vid hårt väder tar det nog en hel del tid och kraft att få upp tältet kan jag tänka, men det beror väl på vad det är för tält.

Varför inte

bör kunna funka. Skrevs om tält som alternativ till vindsäck redan för ca 30 år sedan i Utemagasinet.

Om ni kör så här i vinter rapportera gärna erfarenheterna.

Thure

Ska övertyga turkamraterna först. :)
Personligen har jag större vana av att resa ett tält än att använda vindsäcken, men det beror väl på att jag inte har övat nog. Att resa tältet (ett Nammatj 3) går rätt snabbt.
Tack för kommentarerna!

Nja. Ingen bra idé enligt mig. Att få upp ett tält i 15 sekundmeter är ingen lätt match och man riskerar att ha sönder grejor. Vindsäcken är utmärkt att fika i eller stanna och byta strumpor. Har man ett stort fladdrigt tält är risken att man struntar i fikan och bara går på eftersom det är så jobbigt att ta upp och ner tältet. Men det är bara vad jag tycker, fikan blir såklart trevliagre i ett tält med alla samlade.

Jag har inga problem med att slå upp tältet på vintern, det känner jag mig trygg med. Ska väga tältet för det är snarare viktstraffet mot vindsäckarna som är till nackdel som jag ser det.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg