Ta bort stirr-ögonen!

Jag kan knappt titta på utsidans startsida. Två kokainglansiga ögon stirrar tillbaka på mig och envisas dessutom med att blika. Ta bort Peugeotbannern!

/Henrik
 

talthoff

Forumvärd
Dom två "kokainglansiga ögonen" som du kallar dom är nödvändiga för att kunna finansiera kostnaderna för att driva en sajt som denna.

Som betalande Utsidan Klubb medlem kan du stänga av annonser "stor plattor" på första sidan.

-Thomas
 
Visst, jag kanske borde betala och slippa reklamen, men då går jag ju miste om delar av reklamen som jag faktiskt vill ha. Ögonen i det här fallet är det störande momentet, inte bannern i sig.
 
plattfot; sa:
Visst, jag kanske borde betala och slippa reklamen, men då går jag ju miste om delar av reklamen som jag faktiskt vill ha. Ögonen i det här fallet är det störande momentet, inte bannern i sig.

Det finns ju alla möjligheter att styra vilken reklam man inte vill se i sin browser, precis som man kan hindra direktreklam i brevlådan.
 

talthoff

Forumvärd
KLAGER; sa:
Det finns ju alla möjligheter att styra vilken reklam man inte vill se i sin browser, precis som man kan hindra direktreklam i brevlådan.

Hmmm...frågan är vem som är stora vinnaren i längden ?

Om alla på Utsidan gjorde som du föreslår med reklam blockerar så skulle Utsidan antingen dö eller vara stängd för icke betalande medlemmar.

Du skulle inte ha råd och köpa en dagstidning/tidning om det fanns en "version" utan annonser ....


-Thomas
 

talthoff

Forumvärd
plattfot; sa:
Visst, jag kanske borde betala och slippa reklamen, men då går jag ju miste om delar av reklamen som jag faktiskt vill ha. Ögonen i det här fallet är det störande momentet, inte bannern i sig.

Faktum kvarstår ...pengarna behövs.

Om alla besökare på Utsidan var betalande medlemmar så skulle reklamen inte finnas kvar på Utsidan.

Edit: Det räcker om 10% av besökarna blir betalande medlemmar .....

-Thomas
 
Den i längden mest givande lösningen är nog att meddela Peugeot att deras reklam bara är störande/irriterande så kanske de gör bättre reklam i framtiden.
 
Con Vector; sa:
Den i längden mest givande lösningen är nog att meddela Peugeot att deras reklam bara är störande/irriterande så kanske de gör bättre reklam i framtiden.

Kanske uppfattar Peugot ett sådant meddelande som att reklamen faktiskt fungerar... ;-)

Enligt: Syns man inte så finns man inte respektive All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.

Men det är ju bara en möjlig uppfattning, det är kanske lika plausibelt att de faktiskt slutar med stirr-ögonen om de bara visste att det finns upprördhet kring dem.
 
olle11; sa:
Con Vector; sa:
Den i längden mest givande lösningen är nog att meddela Peugeot att deras reklam bara är störande/irriterande så kanske de gör bättre reklam i framtiden.

Kanske uppfattar Peugot ett sådant meddelande som att reklamen faktiskt fungerar... ;-)

Enligt: Syns man inte så finns man inte respektive All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.

Men det är ju bara en möjlig uppfattning, det är kanske lika plausibelt att de faktiskt slutar med stirr-ögonen om de bara visste att det finns upprördhet kring dem.

Risken finns, men jag tror att uttrycket i högre grad gäller b-kändisar än biltillverkare. SAAB har ju uppmärksammats den senaste tiden, men inte blir jag mer sugen på att köpa en sådan nu... ;-)
 
Det Onda Ögat.

plattfot; sa:
Jag kan knappt titta på utsidans startsida. Två kokainglansiga ögon stirrar tillbaka på mig och envisas dessutom med att blika. Ta bort Peugeotbannern!
/Henrik

Medhåll!
Det är faktiskt spännande att vi sitter och diskuterar den där reklamen. Reklam, kom igen!!
Strax kommer jag att brista ut i allmän samhällskritik och beklaganden om det allmänna förfallet, men på allvar nu:
Är det inte konstigt att vi tydligen inte längre nås av glada, estetiska budskap, utan framför allt av sådana uppenbarligt störande budskap, sådana som rör oss obehagligt. Vi är så proppmätta av alla färgglatt positiva budskap, att reklamexperterna ser sig tvungna att ta till mer eller mindre chockerande bilder.
Att vi rörs obehagligt av sådana stirr-ögonen, det sitter ju liksom i ryggmärgen, det är något arkaiskt från djurtiden. Jag har svårt att motivera varför det stör mig, men det ligger något psykopatiskt och oberäkneligt i dessa ögon. De är inte nyfikna, inte aggressiva, inte medvetet utmanande -- de är så att jag skulle lägga benen på ryggen när personen i fråga skulle närma sig.

Medan jag skrev ovanstående kom jag på att jag aldrig har begripit vad som egentligen menas med Det Onda Ögat. Men kanske begriper jag nu hur sådana (urfåniga?) vidskepelser fungerar.
Se:
http://www.in2greece.com/swedish/factstrivia/facts/evil_eye.htm

Mvh,
/Georg
 
lol

Jag hade inte ens uppmärksammat reklamen men såg den i periferin innan jag läste inlägget så tydligen hade jag observerat ögonen.

Det är intressant det där med reklam när den ursprungligen oftast gick ut på att ascocieras med något som får en att må bra ala Coca Cola med alla snygga framgångsrika människor.

Sen kom Magnum (glass) reklamen som jag hatade och jag vägrade äta skiten under typ två år innan jag provade och fastnade. Det verkar om att det är bättre att få någon uppmärksamhet idag även om den är dålig.

Bilen vara i alla fall trevlig. Jag gillade panoramafönstret i taket. Ögonen tyckte jag inte var så farliga men nu lär jag väl tänka på det.

Det är nog typ första gången jag klickar på en banner.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.