Syd Thailand/Malaysia

Hejsan

Det finns en mycket stor kunskap om asien på denna hemsida har jag noterat, så jag tänkte be om några heta resetips.

Finns det någon som har varit söder om Krabi och in i Malaysia? det finns en mängd öar där. Eller hur ser den norra kustremsan mot Siamviken ut upp emot Ko Samui? Vad får vi inte missa....

En tur upp till Kao Lak är i.a.f bokad, där är det ganska orört änsålänge, eller det var i alla fall det 2001...

Mvh Per-Inge
 
Hej Per- Inge

Jag var i Thailand förra året. Vi åkta bland annat till Krabi. Krabi är en bra färjehub vi åkte därifrån till en ö som heter Koh Lanta som jag varmt kan rekomendera fortfarande ganska mycket turister men det är mer avslappnat än zoo-krabi. Söder om Koh Lanta ner mot malaysia finns det massor med paradis öar med relativt få turister på Trangprovinsen med ko Kradan och ko Mook är också att rekomendera. "på andra sidan" tyckte jag att ko Tao mycket trevlig
/
Johan
 
Thailand och Malaysia

Hej!
I Malaysia kan Cameron Highlands vara ett intressant alternativ. Jag var där en gång för drygt tio år sedan och det var oerhört vacker med skogsklädda berg och tebuskar i långa rader. Jag gick bara korta dagsturer, men jag vill minnas att det fanns flerdagarsturer att gå också.

Vad det gäller södra Thailand så kan man säga att andamansidan (väster) är mer bergig och örik än östra sidan (siambukten). Stränder finns det gott om i Thailand och det går att hitta stränder där man kan vara ensam. Detta kräver dock att man kan transportera sig själv eller känner någon som kan ta med en ut.

Joakim
 
peringen; sa:
Finns det någon som har varit söder om Krabi och in i Malaysia? det finns en mängd öar där. Eller hur ser den norra kustremsan mot Siamviken ut upp emot Ko Samui?

Undrade först varför du postade i en trekking grupp, men såg sedan att denna kanske ändå ligger närmast. Min erfarenhet av trekking i Thailand har varit en besvikelse, för varmt, för mycket vägar, för mycket kryp för att man skulle vilja tälta, etc. Åker helst motorcykel eller cykel i Thailand o Malaysia.

Finns massvis att upptäcka runt Krabi. Vacker skärgård, etc.

Östkusten är också trevlig, men hoppa gärna över Surathani. Och räkna inte med att det blir så mycket vandring.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/southeastasia02/Cyclinginsoutheastasia.html
 
Khao sok

Det finns en nationalpark mellan Surathani och Phang-Nga som heter Khao sok. Denna är något exploaterad och man får välja guide med omsorg men erbjuder rätt fina trekking-möjligheter. Missa inte vattenfallet där man kan bada! Var där våren 2002.

/Johan
 
Det finns inte så mkt att göra i Kao Lak men lite norröver ungefär vid gränsen till Burma, så kan man ta en longtail båt ut till 2-3 helt orörda öar som tar sin tid att utforska,mycket "djungel-vandring" och kanske bara en ca 20 pers på ön,loka befolkning inräknat.
Ha det så trevligt
 
Ang Thong

Inte så mycket trekking, men då jag var till Koh Samui på östra sidan av Thailand gjorde jag en dagsutflykt till Ang Thong National Marine Park. Det är inte tillåtet att trekka runt på öarna, men några stigar att ströva runt på finns och miljön är helt otrolig. En dagsutflykt med hämtning i minibuss, enklare kryssningsbåt och lunch kostade cirka 200 kronor.
 
Ett sånt här inlägg skulle nog få fler svar på en resesajt, kan rekomendera jordenrunt.nu.

Taman Negara bara måste man till om man är i Malaysia och vill trekka! Jag var där för 3 veckor sen! Låter helt sjukt att säga det när man nu är tillbaka i kalla sverige igen och sitter på ett kontor.

Var ute på en fyra dagarstur med guide, sov över i grotta, en asli by och sista natten i en spaningshydda. Fick tyvärr inte se altför mycket djur, mest blodiglar! :) Men bara känslan av att vandra i djungeln, och sova över i den är helt enormt!

Absolut det grymmaste jag gjort hittils! Så palla dig dit om du är i närheten! :)

/Roger
 
Håller med, Taman Negara i Malaysia är klart värt besväret! Fin natur mkt leder, man kan gå både med guide och utan. Såg mest djur nattetid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.