Sy segel själv

Segelsömnad själv

När jag föreslog min vän segelsömmaren det. Log han och bad mig fortsätta med tält och ryggsäckar. Han sydde mina segel, väl.
Att få till slätt tyg att bli lagom buktigt kräver erfarenhet och tid. Det kostar matrial och osande sv----mar.
Så mitt råd är finn en som kan. Säg vad ni vill ha, eller kopiera rysligt noga nått som fungerar väl.

Go tur

Johan K

PS Står det inte ett par tips i Jannerts bok om blekingekan?
 
Vad är det för bok? Intresserad av titel etc för jag hittade inget på näten när jag sökte på namnet!

Har ett nytt plastskrov som jag kommit över och som jag planerar att fixa i ordning bla med mast och segel. Är därför intresserad av all information jag kan få.
 
Det lär enligt uppgift vara lättare att tejpa istället för sy. Lättare att ändra och så.

Vet att när vi kappseglade med mina föräldrars båt för en massa år sen så hade "vår" segelmakare (han var liksom rekryterad som en besättningsmedlem bara för att vi skulle få lite bättre segel:) planer på att tejpa en del av seglen för att kunna ändra dem ombord under seglingens gång (klassreglerna tillät ju inte hur många segel som helst).

Men jag misstänker att det nog är betydligt enklare att börja med att göra småjusteringar på befintliga segel än att sy helt nya från scratch...
 
Sy segel

Nu har jag fått The Sailmaker's apperentice AGuide for the Self-Relan Sailor av Emiliano Marino ISBN 0-07-137642-9 I julklapp samt på antikvariat köpt Segel av Jeremy Howard-Willams ISBN 91-755142-0. Nu tänker jag börja med segelsömnad till min blivande blekingeeka under våren.Eftersom jag är pensionär vill jag tillverka allt själv. Även block tänker jag tillverka. Tid är inte pengar för mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.