Sy den optimala anoraken

Planerar sy en anorak. Anorak är för mig ett vinterplagg och tanken är att den ska användas när det är snålblåst och ska rymma alla varma kläder man har med dig och kan ha på sig på en tur. Huva, lite tvesam här. Ståkrage skulle kunna räcka som jag tänker. Fickor är inte viktigt förutom en dold ficka till nycklar i en annan ficka. Typ dubbel säkerhet. Ärmar ska vara lätta att röra sig i och långa med kardborre. Längd så klockspel blir väl skyddat. Tyg, tja är det värt med typ ventile? Funderar på något mycket lätt. Men ventile är trivsamt.
Så tänker jag och vill höra åsikter.
 
Sydde en snödräckt åt en en vinterjägare i hans bestämda mtrl, tunnt och lätt samt praktiskt fel.
Har själv brukat civila och FM annaorackar samt snödräckter inklusive olika täta vindbyxor.
I MHO är huva ett måste. YMMV. Prova vid horisontellt snöstorm med enbart ståndkrage och med huva samt avgör sedan ärligt!
Fn har jag ett antal väl brukade i tätvävd ventile, vida komfortablare än FMs senaste syntetiska snödräkt.
På benen funkar valfria regnbyxor med hellånga blixtlås så att du slipper ta av dig kängor samt skidor. Insisterar du på ventilebyxor så sy med hellånga blixtlås samt sedvanliga stramare med kardborr.
Stil hade ett bra mönster som jag i ett svagt ögonblick lånade ut och aldrig återfick..
Raglandsärmar rekommenderas starkt liksom vantfickor på fronten.

go tur
 
Jag har en Klättermusen Nunatak Anorak som designmässigt nog kan räknas som den optimala anoraken. Kanske att huvan skulle vara ännu lite större och magfickan inte komma ivägen för midjebältet/dragselen. Men har aldrig fattat varför den är gjord av ventile och inte polycotton?

Ventile är ju hundra procent bomull och stelnar helt när det fryser. Om anoraken blir blöt och man hänger upp den så har man snart en frusen gubbe. Polycotton blir inte lika stelt. Det finns en youtube video där dom går igenom detta på ett roligt sätt men minns ej länk, borde gå att googla.

Ventiles huvudfunktion är väl dessutom att den blir blöt och sen sväller och eftersom det är så tätt vävt så blir det blöta tyget vattentätt? Det låter ju mycket mer användbart i duggregn än på vintern.

Sen, för att dissa anoraken lite mer, det enda som en anorak är bättre än jmf med jacka är väl att den saknar blixtlås som kan gå sönder? I utbyte får du krångla den över huvudet varje gång du ska sätta på förstärkningsplagg.

Iofs är anorak snyggare än en jacka så jag har flera anoraks som stadsplagg :) men hade hellre haft jackmodellen av Nunatak vad den nu heter.
 
Planerar sy en anorak. Anorak är för mig ett vinterplagg och tanken är att den ska användas när det är snålblåst och ska rymma alla varma kläder man har med dig och kan ha på sig på en tur. Huva, lite tvesam här. Ståkrage skulle kunna räcka som jag tänker. Fickor är inte viktigt förutom en dold ficka till nycklar i en annan ficka. Typ dubbel säkerhet. Ärmar ska vara lätta att röra sig i och långa med kardborre. Längd så klockspel blir väl skyddat. Tyg, tja är det värt med typ ventile? Funderar på något mycket lätt. Men ventile är trivsamt.
Så tänker jag och vill höra åsikter.
Ett vindplagg utan huva skulle jag undvika, huvudet är känsligare för vindavkylning än resten av kroppen.

Anorak dras över huvudet, så minst ett förstärkningsplagg bör vara en varm jacka som kan dras över anoraken, det är kallt att ta av sig det vindskyddande lagret i blåst och snödrev för att ta på tjockare under (samma manöver åt andra hållet när färden går vidare).

Stor vantficka rekommenderas också av praktiska skäl.

Mina favoritanorakker är gjorda i tätvävd bomull, en är Ventile. Ventile är tunt och torkar blixtsnabbt men min något tyngre snöblus i bomullssmärting kommer att överleva ventileanorakken, Ventile slits fort.

//J
 
Ett vindplagg utan huva skulle jag undvika, huvudet är känsligare för vindavkylning än resten av kroppen.

Anorak dras över huvudet, så minst ett förstärkningsplagg bör vara en varm jacka som kan dras över anoraken, det är kallt att ta av sig det vindskyddande lagret i blåst och snödrev för att ta på tjockare under (samma manöver åt andra hållet när färden går vidare).

Stor vantficka rekommenderas också av praktiska skäl.

Mina favoritanorakker är gjorda i tätvävd bomull, en är Ventile. Ventile är tunt och torkar blixtsnabbt men min något tyngre snöblus i bomullssmärting kommer att överleva ventileanorakken, Ventile slits fort.

//J

Vet inte om jag tänker fel men min tanke är en stor storlek i enklaste modell som överdrag över tröjor och dunjacka. Kan tänka mig en Hilleberg bivaksanorak är det jag söker och då är oftast billigare att köpa om man räknar bort att man syr lite fel osv. Det är mer tyg i den än man tror vid första anblicken.
 
Du gör helt rätt som tänker sy utan huva! Är det något som stör mig med dagens utbud av friluftskläder är det att det är huvor på i stort sett alla plagg, jag har själv funderat på att sy något eget just för att slippa. En bra ståkrage i kombination med mössa är mycket effektivare än en huva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samme83 Det optimala tältet Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.