Sveriges längsta(högsta) topptur?

Nägon som har koll på vilken topp/åk som ger längst ihållande fallhöjd (= inget plant parti med stakning).

Akka borde ligga bäst till, men vad kommer efter?
 
Satsar på Ryfjället, Tärnaby!

Enligt boken Svenska Toppturer har Ryfjället högsta "turvärdet", med en höjdskillnad på 960 m, åkning 950 m på 4 km. Akka stortopp har en höjdskillnad på 1550 m och en åkning 800 m på 12 km vilket leder till ett lägre "turvärde".

Längsta åkningen är enligt boken en tredelad seger mellan Kebnjetjåkka, Majtoppen och Kebnekaises sydtopp, samtliga med en åkning på 1000 m.

Jag kan dock varm rekommendera Ryfjället efter flertalet toppturer, välj dock den västra leden upp, sparar krafter till åket ner via störtloppsbacken.
 
Många fina i Kebneekaisefjällen

Vid Sälka finns fina turer utan stakning. T ex ned från Tjätkhjälmen till Sälkastugorna 1100 meter utför och knappt 4 km på platten. Kan rekommenderas.

Norr om Nallo finns en topp på 1997 meter som heter Siehtagas. Om det är åkbart mot öster ned till Vistasjokken så borde det ge ca 1400 höjdmeter på knappt 4 km. Är det någon som gjort den turen?

Thure
 
Tack för svaret, Ryfjället har jag sneglat på länge får se när man lyckas ta sig dit. Hade lite diskussioner, om vilka åk som är längst osv. Boken svenska toppturer är bra, men den har en del luckor. Turen vi mest diskuterade är mellan 1150 och 1200 meter, beroende på om man vill åka förbi bilen/bilparkeringen de sista 50 höjdmetrarna, med runt 1050 höjdmeter koncentrerade till nånstans kring 5 km (Ej mätt vidare exakt).
 
Topp 1997

Thure, jag var i området kring Nallo för några år sedan. Bland annat med målet att göra åket som du nämnde. På grund av vädret kom vi dock inte upp på topp 1997 (Sielmmacohkka tror jag den egentligen heter). Har kollat med några bergsguider som tror att nedredelen på Siehtagasglaciären kan vara rätt trixig, men åket borde kunna låta sig göras.

Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
VÉRTEX Sveriges enda skidalpina tävling. Skidalpinism 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.