Svar på inlägg

Jag tycker att de svar som kommer på olika inlägg ska vara sorterade så att senaste svar ligger längst upp. Då slipper man bläddra ner till slutet för att se det senaste. men det kanske är så enklet att jag har missat någon smart funktion som fixar detta????
 

talthoff

Forumvärd
Det är ingenting som vi kan lösa med "små medel", dessutom är jag tveksam till om det blir vettigt. Skall man låsa en tråd "baklänges" ?

Forum programvaran vi använder stödjer inte detta utan att vi programmerar en massa.


-Thomas
 
Bra som det är

Ramsgards; sa:
Jag tycker att de svar som kommer på olika inlägg ska vara sorterade så att senaste svar ligger längst upp. Då slipper man bläddra ner till slutet för att se det senaste. men det kanske är så enklet att jag har missat någon smart funktion som fixar detta????

Jag tycker att det verkar lite ”baklänges” så som du föreslår, det är väl klart att man ska läsa det första inlägget först. Annars vet man ju inte vad saken gäller förrän man har kommit ner till slutet.

/g
 
Visa senaste

Att vända på ordningen låter inte som en bra ide. Däremot vore det ett lyft om man under "Visa senaste" hade en länk till just det senaste inlägget och inte bara till början av strängen.
 

clindh

Forumvärd
Håller med om att en kronologisk ordning är bäst, när man vill "läsa ikapp". För de (få) som bevakar forumen ofta hade det kanske varit bra med omvänd ordning, det förstår jag.

Tips: använd "End"-knappen på tangentbordet för att komma längst ner på sidan. Finns säkert något liknande på Mac.
 
Det finns ju flera aspekter på det hela, men det som sammanfattar det hela bäst är väl att det oftast är trevligt att slippa bläddra förbi texter man redan läst.

En del trådar blir ju flera sidor med inlägg och om tråden kommer under "Läs nya" så är det ju inte alltid lätt att hoppa direkt till rätt sida (det är inte alltid de nya inläggen ryms på "sista sidan").

Att bläddra på en redan laddad sida är inte SÅ himla jobbigt, värre är det att behöva bläddra mellan flera webbsidor.

Eftersom forumet uppenbarligen klarar av att hålla reda på när jag var inne sist ("Läs nya" fungerar ju) så vore det väl inte så svårt att se till att när jag går in på en tråd får jag bara se de texter som skrivits sen jag läste tråden sist? Och en liten länk med "Visa hela tråden" upptill och nertill?
 

talthoff

Forumvärd
Eftersom forumet uppenbarligen klarar av att hålla reda på när jag var inne sist ("Läs nya" fungerar ju) så vore det väl inte så svårt att se till att när jag går in på en tråd får jag bara se de texter som skrivits sen jag läste tråden sist? Och en liten länk med "Visa hela tråden" upptill och nertill?

Jag vet inte om du menar att vi borde kunna lösa det enkelt eller om du bara vill tala om vad du tycker.

Problemet för oss som driver Utsidan idag är att vi jobbar gratis på vår fritid med Utsidan.

Så om/när vi lägger ner tid på Utsidan så tar vi oss lite friheten att prioritera det vi tycker får bäst effekt. Fokuset idag ligger på att få in mer content/innehåll samt att skapa intäkter så vi överlever. Det är inte gratis att driva sajten även om vi jobbar gratis.

Just forumet vill vi inte röra eftersom det är en gammal programvara som vi hellere skulle uppgradera till en senare version. Som har massa andra trevliga funktioner (används idag ex. på http://www.fotosidan.se). Problemet med det jobbet är att det är jätte mycket jobb. Moment 22 m.a.o.

Det finns en förhoppning om att vi kanske kan göra en stor rensning av koden bakom Utsidan framåt våren. Fram till dess får vi nog leva med den versionen av forumet som vi har idag, med dess funktioner och brister.



-Thomas
 
Inga problem

Har nu fått en del svar och synpunkter. Problemet är inte stort och stöder inte programvaran möjligheten att sortera på datum/tid så är det ett tillräckligt svar. Fick dessutom reda på att end-knappen kunde användas... tackar tackar. Vad som är mest intressant är att se att utsidans forum fungerar genom alla kommentarer som jag fått. Som ny medlem är jag väldigt nöjd..
 

talthoff

Forumvärd
öringen; sa:
Här har ni en bra "Forum" modell: http://www.phpbb.com/

Vi har tittat på phpBB förrut, på den tiden hade den dåligt stöd för internationalisering ("översättningsbar") vilket gjorde att vi fastnade för vBulletin.

Nyare versionar av vBulletin innehåller dom funktioner vi pratat om denna tråd. Det är inte helt trivialt för oss att byta forum. Forumen är intergrerade på sajten och ett byte innebär att vi måste skriva om koden som synkar mellan medlemsdatabasen och forumet.

-Thomas
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.