Svalbard

Jag har börjat fundera på Svalbard och letar efter de som varit där och har researrangörer att rekomendera. Det skiljer ju ganska mycket i pris och längd på de resor jag hittat (allt från 15000 till 35000 kronor). Så därför vore det guld värt att få reda på de erfarenheter som andra haft.

Jag är ute efter en resa där man får se stora delar av området, och där man bor på en båt.

mvh Christian
 
Hej!

Jag har själv bott på Svalbard i ett och ett halvt år och kan kanske hjälpa till med lite. Jag har själv inte åkt med på någon av de turer som går runt Svalbard med båt, men har vänner som gjort det vet ungefär vad de tycker om dem. Vilka researrangörer och resor är det som du tänker på? Kostnaden är ju tyärr ungefär på de nivåer du nämner...

Annars kan du passa på att bli student på University Courses on Svalbard (www.unis.no) så kan du få dig båtturer nästan gratis ;) Nä, men skämt åsido så finns det faktiskt kortkurser i främst geologi och biologi där man är ute med båt en till två veckor och sedan läesr i ett par veckor till så har man en bakgrund inom något av de ämnena så är det ett alternativ.

Jag har skrivit ett annat inlägg om Svalbard på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9774 där du kanske hittar något annat av intresse

/Martin
 
Erfarenheter söker jag.

Som förtydligande till mitt ursprungliga inlägg.

Jag har inga problem att hitta resor. Men vilka är bra? Vilka arrangörer är värda pengarna. Vilka ERFARENHETER har ni?

mvh Christian
 
Hej igen!

Jag har inga personliga erfarenheter av just de här turerna som finns mer än att Svalbards natur är helt fantastastisk men jag har så att säga en del kunskaper om vilka turoperatörer som brukar strula medans vilka som verkar klara sig från det, vilka som kör med guider som inte är helt utbildade eller vilka som ställer hårdast krav på detta etc. Ryktena går ju på byn... Jag kan även hjälpa dig om det är turer som skiljer sig åt och vilka delar som kanske är mer sevärda än andra, men som sagt, jag har aldrig åkt med någon "betal"-tur. Är det Svalbard Polar Travel, SPOT, du har tänkt åka med eller är det basecamp eller Ecotravel eller vad de nu kallar sig etc? Jag har ju inte så att säga full koll på vad alla som kör runt ön kallar sig.

/Martin
 
Svalbard DIY www.spitsbergen.cjb.net

Jag och min kamrat åkte till Svalbard på egen hand dvs köpte endast flygbiljetter och bokade eget boende vi åkte i september (Tror att priserna är lite humanare då och lättare att åka på standby biljetter) vi hade då för avsikt att paddlka en dag cykla en etc dvs göra dagsturer.
De guidade dagsturer som fans var Kajak (Inte prisvärt enligt min mening då turen är väldigt kort)
Tur till Isgrotta (Testades inte men verkar prisvärt)
Samt div båt turer.
Det slutade dock med att vi hyrde oss en bössa(100-150nok/dag) på sportaffären och gav oss ut på dagsturer till fots och på Cykel(100-150nok/dag)
Cyckel används ´med fördel till dess att vägen tar slut och vandringen ska börja då spar man en del tråkigt flatmarks traskande glöm inte att köpa en karta också! vår hemsida med lite bra länkar och trevliga bilder hittar du på: http://www.spitsbergen.cjb.net
Mvh/Stefan
 
Bra arrangör till Svalbard

Tag kontakt med Vårgårda Fotoklubb och fråga efter Rolf "Magnus" Magnusson. Se deras hemsida (www.coi.se/vargarda_fotoklubb). De arrangerar regelbundet turer till Svalbard där båttur med Origo ingår. Mycket bra resor!!! De arrangerade för två år sedan också en vintertur där jag själv var med för rekognisering för ett eget fotoprojekt om Polartrakterna. Mycket bra resa även det i samarbete med Basecamp.

En av de kunnigaste och rutinerade guiderna, numera med egena företaget Arctic Adventure (www.arctic-adventures.no), heter Jens Abild. Hans skicklighet har gjort att jag inlett ett samarbete för ovan nämnda polarfotoprojekt. Måhända inte billig, men mycket bra!!

MVH/Erik Malm
 
Japp, Jens som nu har sin egen hundgård är nog en av de mest rutinerade guiderna. Inte för att jag har använt honom men man vet ju hur snacket går på byn :)

/Martin
 
Nu har jag varit där. (kom hem i söndags)

Det vart Vårgårda fotoklubbs resa. Men detta år med M/S Stockholm, inte Origo. Guiden vi hette var jättebra (Adam, Jens skulle ta över senare på säsongen tror jag).

Bra båt, Bra skeppare (Per), bra arrangör (Bo kristiansson), bra mat, mycket natur.

Kan rekommendera denna båt, och arrangör. Vi hade det jättebra och fick se mycket natur (men vi kom ej upp till 80:e breddgraden pga isläget)

mvh Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JensLarsen Övervintring - Svalbard/NÖ Grönland Naturområden 1
ullejansson Svalbard vintertid - vad finns att se? Naturområden 1
spitsbergen Svalbard Naturområden 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.