suuntu vs. casio

Jag har en äldre version av den Casio du visade länken på. Den har fungerat utmärkt för mig under snart 15 år.
Den har alla de funktioner du nämnde och dom fungerar bra.
Men, temperaturen visar inte korrekt eftersom du bär klockan på armen, du måste ta av dig klockan och låta den ligga för sig själv i ca 20 minuter innan du kan avläsa rätt temperatur.
Du kan läsa lufttrycket, det fungerar – men höjden du får är beroende av lufttrycket. Alltså om lufttrycket är 1000 och du är på 100 meters höjd och klockan visar detta – och du vet att det är rätt så blir du naturligtvis nöjd. Men, om du står på samma kulle och lufttrycket är högre eller lägre så visar klockan en annan höjd…
Det finns omräkningstabeller osv men dom är krångliga…

Däremot kan du använda höjdmätaren när du stiger uppåt eller nedåt för att mäta en höjdskillnad, alltså, nolla när du börjar och läs av när du är framme (lufttrycket brukar inte ändra sig speciellt snabbt).

Vet du höjden exakt kan du kalibrera höjden motgällande lufttryck och sedan hålla kollen på lufttrycket. Om det inte ändras visar alltså klockan rätt höjd.

Jag är nöjd med klockan och dess funktioner och jag antar att de nyare klockorna fungerar ännu bättre.

Thomas
 
Jag hade för ca 25 år sedan

en Casio med höjdmätare. Den klockan var kass då det inte fanns temperaturkompensering av höjdmätaren vilket Suunto, Avocet, Polar m fl har.

Den nu akuella Casion vet jag inte något om.

Thure
 
Jovisst, jag köpte en Casio med solarpanel. Då behöver man ju inte byta batterier vartannat år. Jättebra ide. Solarladdningen fungerade 2 1/2 år grantin räckte 2 år. Lurad altså :(

Jag köper nog ingen casio mer.

Jag undrar om inte finnarna förstått kaizen bättre än japanerna när det gäller sportur.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.