• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stuga

Har en tomt avsides med möjlighet att komma dit med bil men inte lastbil. Inget avlopp och ingen el. Tänker mig en enkel stuga på plint och hoppas ni kan ge mig några bra tips. Det finns en ritning som heter enkelstuga på nätet som jag tror kan vara passande. Tänker att man inte får lägga för mycket pengar utifrån de spartanska förhållandena. Placering norra Västmanland.

Några funderingar är hur man bygger råttsäkert, typ ventilation som drivs av solceller osv
 
Har en tomt avsides med möjlighet att komma dit med bil men inte lastbil. Inget avlopp och ingen el. Tänker mig en enkel stuga på plint och hoppas ni kan ge mig några bra tips. Det finns en ritning som heter enkelstuga på nätet som jag tror kan vara passande. Tänker att man inte får lägga för mycket pengar utifrån de spartanska förhållandena. Placering norra Västmanland.

Några funderingar är hur man bygger råttsäkert, typ ventilation som drivs av solceller osv

Hej
Att det inte är el och vatten på tomten behöver inte betyda att man måste ha en "enkel" stuga. Har stuga i Norrbotten utan fast el bara solceller och generator men med eget vatten och avlopp.
Håller med att den bör stå på plintar när man inte har värme på året runt, och utan el så är ju en öppen planlösning att föredra för värme spridningen runt i stugan.
Å mus säkra stugan så är det väl stålnät i alla öppningar som dom kan ta sig in i.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.