Strömmar, fallvindar och tidvatten i Norge

Sticker ut hakan

Varför börjar du från fel håll? De flesta som klarat av att paddla Norges kust har börjat vid Norsk/ryska gränsen.
 
Varför börjar du från fel håll? De flesta som klarat av att paddla Norges kust har börjat vid Norsk/ryska gränsen.
Jag vet att de flesta paddlar från det hållet och jag förstår inte varför. Har försökt maila dem som paddlat och fråga varför men inte fått något svar. Enligt mig så kommer det vara mycket trevligare i norra norge på sensommaren. Dessutom kommer jag få mer medvind om jag paddlar norrut eftersom ca 70 % av vindarna är sydvästliga. 20 % nordliga och 10 % övriga vindriktningar. Jag byter gärna riktning om bara någon kan övertyga mig om varför.
 
Dessutom kommer jag få mer medvind om jag paddlar norrut eftersom ca 70 % av vindarna är sydvästliga. 20 % nordliga och 10 % övriga vindriktningar. Jag byter gärna riktning om bara någon kan övertyga mig om varför.

Var har du hämtat den informationen? Nu kollade jag bara lite översiktligt men när man ser på väderstationer längs norska kusten 2010-2012 verkar det vara nordliga vindar som dominerar juni-aug.
 
Var har du hämtat den informationen? Nu kollade jag bara lite översiktligt men när man ser på väderstationer längs norska kusten 2010-2012 verkar det vara nordliga vindar som dominerar juni-aug.

Du har rätt och jag har fel. Kommer härmed lägga om rutten och gå från Rysk/Norska gränsen till Norsk/Svenska. Tack för hjälpen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rockyb Tidvatten i Norge? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.