Stormlinor

Hej

Någon som vet nått bra märke, med bra kvalite, på stormlinor och tältpinnar?

Tältar i bland i skärgården och det kan blåsa rätt bra där. Så jag skulle behöva lite tips om vad ni använder.
 
Pinnar vet jag inte, men bra linor har de på båtaffärer eller bygghandeln. Inte så dyra heller, säljs på löpmeter.
 
Stryktåliga tältpinnar och -linor? Jag tycker själv Hillebergs spectralinor är bra, töjer sig minimalt. De har bra tältpinnar också, finns i titan etc. Går att beställa direkt från Hillbergs hemsida eller från GetOut.se. Northstar.se säljer någon form av dyneematältlinor som jag iof inte har prövat, men som påstås vara väldigt resistenta mot töjning. Där finns också tältpinnar i titanlegering i olika grovlek som man borde kunna förankra det mesta med. Vilka modell tältpinnar Du behöver är helt beroende av vilket underlag Du tänker tälta på. Kanske inte något uttömande svar direkt, men kanske något att starta med...
 
Det är väl knappast nåt man köper varje dag och de lär hålla hur länge som helst. Lina kostar 170 kr för 25 meter och 10 linstoppar kostar 70 spänn. Genial konstruktion och linan är verkligen stum. Att snubbla på tältlinorna har aldrig varit nåt problem för mig (har pannlampa när det är riktigt mörkt).

HB's linor är bra men dyra. Att de saknar reflex är inte så underhållande när man är nödig mitt i natta! ;)
 
HB's linor är bra men dyra. Att de saknar reflex är inte så underhållande när man är nödig mitt i natta! ;)

Asch, tycker det hör till att störta handlöst och svära som en sjöman när man är ute och örlar på natten... Hör liksom till friluftsupplevelsen i det större perspektivet... =)
 
Asch, tycker det hör till att störta handlöst och svära som en sjöman när man är ute och örlar på natten... Hör liksom till friluftsupplevelsen i det större perspektivet... =)

Se där, en dryckes broder som inte heller läst Hillebergs instruktionsbok om att man skall använda "pannlampa när det är riktigt mörkt", duh!
;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
vandrafjäll Reflekterande stormlinor Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.