Stordåd i USA

Fick just rapport från yosemite
Petter Restorp och Hanna Melin har friat Freerider på el Cap! Bra jobbat!
Jag är tämligen övertygad om att det är första svenska fribestigningen på el Cap om vi bortser från West face som går på ena kanten av klippväggen och håller en helt annan grad.
För er som vill ha en bild i huvudet av hur leden ofta ser ut så finns det en återkommande reklambild från den i amerikanska tidingar. Scott Burke klättrar en stor överhängande offwith, reklam för stora röda kamkilar (Wild country tror jag).
 
De har tydligen klättrat med två amerikaner också. När jag lusläser mejlet en gång till kan jag inte säga helt säkert om de varit ett stort replag alla fyra eller om de klättrat som två replag. I vilket fall en bedrift!
Vi får helt enkelt se fram emot att höra deras story när de kommer hem! Vilket lär dröja...
 
Fler stordåd.
Senaste mejlet från Petter och Hanna. Nosen på 15,5 timme, BRA JOBBAT!
Hade även klättrat 'Romantic Warrior' i Needles. Kortfattad beskrivning från Petter: klättring blir inte bättre än så här. Synd bara att den är oåtkomligt svår för oss vanliga klättrare...
 
Som gammal yosemite speed klättrare kan jag bara säga; kul,kul, kul!

Hoppas det här ger svenska klättrare inspiration att börja pressa på lite hårdare i Yosemite.

Femton o en halv timme på Nosen av ett helsvenskt replag är suveränt, kanske första helsvenska klättringen av El Capitan "in a day".

Jag har själv gjort ett par speedklättringar av El Cap (Zodiac 12h29min och Triple Direct 11h20min med Erica) så jag kan intyga att det är hur kul som helst!!!

Hoppas de försöker på Half Dome oxå! (Erica och jag körde RNWF på 6h15min)

Kör så det ryker om armhålorna!

Peace
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PerHenrik Handla prylar från USA? Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.