Stora trugor?

Hej,
Har ett par gamla längdstavar som är lite för korta så jag tänkte använda dem till turstavar, men det verkar svårt att få tag på en truga som passar. Var på Intersport idag och de hade bara holkar på 10mm , dvs samma diameter som mina stavar, så de gick inte att trä på. De hade lösa kringlor också med läderremmar i kors som man kanske kunnat trä på, men jag måste ju ha spetsar också och sen får ju inte kringlorna lossna för lätt heller.

Någon som har tips på en bra lösning? Har googlat runt och kollat efter lösa trugor tlll turstavar, men jag har inte hittat något som verkar lämpligt ännu..
 
Stora trugor verkar vara inne, yngre vänner bjöd över varandra för min mors 40-tals stavar med jättetrugor. Saxpinne håller mina lössnötrugor på plats, funkar görbra. Hur stort centrumhål behöver du? Hur stor diameter vill du ha?
 
Stora trugor för ren och skär längdåkning verkar vara inne ja,. såg det när jag googlade :)

Nybörjare på turåkning i lössnö så jag vet inte vad jag behöver för ytterdiameter. Staven är iallafall 10mm i ändan. Saxpinne? Funkar det bra? :) Sätter man den runt staven, eller borrar man ett hål igenom?
 
Saxpinnen

sitter normalt genom ett hål i ett alurör som är trätt utanpå stavens skaftrör ca 1 dm från spetsen. Vad är dina stavar gjorda av?

En vettig turstav är Swix Mountain. Den har i stället för hål och saxpinne genom aluminiumholk en nylonholk nederst.

Thure
 

Bilagor

  • 1052876_1_634244167282500000.jpg
    1052876_1_634244167282500000.jpg
    11.3 KB · Visningar: 2,086
De är gjorda av aluminium.
Tänkte det borde finnas lösa holkar/trugor även till turstavar , precis som det finns rullholkar när man ska köra rullskidor och lösa trugor till längdstavar. Turstavarnas kringlor och måste väl också bytas ibland , kan man tycka? Vill helst slippa köpa nya stavar, när jag har ett par som det inte är något fel på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.