Stensåns laxfiske

Hej! Ar det nagon som har koll pa fisket i Stensan? (Sodra Halland) Hur skall man lura upp dem dar? Fluga eller spinn? Vilka beten och var skall man fiska?

Nagon som fatt nagon havsoring an eller? (For alla bittra norrlanningar kan jag meddela att: Jo, jag vet att isen ligger fortfarande)
 
Man behöver varken vara bitter eller Norrlänning för att inte fiska Havsöring när den är fredad tills den 1 april här på västkusten.. snyft

Till din andra fråga.. Fluga är rätt svar på alla fiskefrågor om vilken typ av fiske som skall bedrivas.. Jag tror det var Brook som myntade uttrycket om att lämna alla andra spön hemma för att undvika återfall...
 
Jag misstankte nog att det skulle ga att locka dig till hugg.

Glomde dessutom av att det ar forsta april pa vastkusten.

Ingen som har koll pa Stensan?
 
Freddan75; sa:
Raknas makrillhackla som fluga?

Nu e isen tunn... E det något man skall fiska på fluga så e det makrill, satan i havet... Mer muskler per viktenhet får man leta efter, markrill e det närmaste vi kommer bonefish i Sverige.. Att fiska makrill på annat sätt än på fluga e synd å skam..

Ska ni pöjkar från norr nån gång ner hit till Götet så för helsike ta med ett klass 5 spö och testa att fiska makrill när dom gör strandhugg i slutet på Juli.. Tjooo jävlar då ryker det i skägget!!!
 
Hmmm...

makrillhackel heter det väl ändå?! ;)

Som pöjke från norr (?) så skulle det vara skôj att prova på lite annat än Öringar, Harrar och Rödingar som man får stå ut med häruppe ;)

/Anders B

Jo just det ja, alla andra spön än Flugspön stannar ALLTID hemma!
End of lesson...
 
Jag vill faktiskt varmt rekommendera nabbgaddfisket i Oresund med fluga! Det har hant att jag har statt med fluglinan virad tre varv runt kroppen och haft nabbgaddan mellan benen. Det fisket ar helt tokigt.

Ska ni inte komma hit till England och fiska conger? Ta med er flugspot vettja!!!!
Nagot jag skall prova har, ar att ta havsabborren pa fluga.

Nar jag anda ar igang med er som ar helt insnoade (nej det var inte bokstavligt menat, Brook) pa flugfiske, sa undrar jag om nagon har erfarenhet om Sikfiske i vasterhavet? Jag laste nagon artikel om det i FJ.

Sa till sist: Ar det nagon som vet nagonting om Stensan?
 
Hmmm...

vad är det du fiskar med egentligen?!
Det har hant att jag har statt med fluglinan virad tre varv runt kroppen och haft nabbgaddan mellan benen.

Kunde inte hålla mig...;)

Apropå snö, här uppe har det varit plusgrader i några dagar så att snön börjar tryta :(

/Anders B
 
Som gammal grodman, befinner sig Freddan säkert under vattenytan, med flugtafsar hängande i simfötterna.;)

Man kan ju fundera hur fisken i Stensån mår, efter matning med den berömda Hallandssåsen.:(

/Björn
[Ändrat av Graip 2003-02-10 kl 22:39]
 
Graip; sa:
Som gammal grodman, befinner sig Freddan säkert under vattenytan, med flugtafsar hängande i simfötterna.;)

Man kan ju fundera hur fisken i Stensån mår, efter matning med den berömda Hallandssåsen.:(

/Björn
[Ändrat av Graip 2003-02-10 kl 22:39]

Sa vitt jag forstar, sa var aldrig akrylamiden nagot problem i ett langre perspektiv, pa samma satt som till exempel tungmetaller ar. Giftet spolades snabbt ut och blev ofarligt i Kattegatts vattenmassor. Dessutom ar jag inte saker pa att den riksbekanta Vadbacken mynnar i Stensan, jag har for mig att Vadbacken rinner soderut fran Hallandsasen. I vilket fall som helst kan inget gift ha kunnat komma in i Stensan mer an hogst nagra hundra meter fran mynningen i Laholmsbukten da jag inte tror att ens Akrylamiden klarar av att rinna uppstroms.

Jamfor miljoskadorna efter "skandalen" med Hallandsasen med andra skandaler som ligger oss varmt om hjartat, som till exempel vattenkraftutbyggnad och utfiskning. Jamfor sedan mediautrymmet dessa skandaler fatt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abisko21 Laxfiske i Norrbotten - Upprop Fiske 1
Laxfiske i Lilla Edet -Länk Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.