Stendörren

Hej
Jag funderar på att paddla i Stendörrens- naturreservat nästa helg. Jag undrar om någon vet en lämplig iläggnings plats (kommer söder i från), samt vilken typ av karta som är bäst. (räcker gröna kartan eller behöver man sjökort?) ska paddla två och en halvdag så det är inga jätte områden vi kommer röra oss i.
Tacksam för alla info lämplig tält platser etc.
MVH
Johan
 
Enklast är nog att lägga i i naturreservatet. Parkera bilen vid den andra P-platsen i reservatet (ni kör förbi den första). Därifrån är det väl ca 100-200 m till vattnet.

Gröna kartan räcker bra enl min åsikt (men det finns andra åsikter också, se tidigare debatter på Utsidan om topografisk karta vs sjökort)

Stendörren är verkligen inte nåt stort reservat och övernatta får du inte där, så tag gärna ut svängarna lite vidare. Vackert är det överallt längs med Sörmlandskusten!

Hälsningar
Sven

Länsstyrelsen info:
http://www.d.lst.se/stendorren/
 
Gröna kartan

Även om jag är rätt van seglare och ovan paddlare, föredrar jag gröna kartan vid paddling. Som paddlare med ett djupgående på 20 cm är det som finns ovanför vattenytan oftare intressantare än det som finns under vattenytan. Det är många fågelskyddsområden i området.

Gå in på http://www.geolex.lm.se och sök på kommun Studsvik så för se en översikt vad lämpliga kartor heter. Söker du på Stendörren hamnar du söder om Saltsjöbaden.

Per Brune
 
Hej och tack för tippsen!

Är det bäst att paddla norr eller söder om Stendörren om man vill röra sig i lite större områden?
 
Re: Hej och tack för tipsen!

wolla; sa:
Är det bäst att paddla norr eller söder om Stendörren om man vill röra sig i lite större områden?

Paddla en rundtur i området efter väder. Sunden mellan Långö Ringsö Hartsön är fina i blåsigt väder men kolla in fågelskyddsbestämmelserna. Vid riktigt stabilt väder kan du paddla ut mot Hävringe Lotsplats. Bra utsikt från luftbevakningstornet på berget på Hartsön. Fina tältplatser med närhet till sandstrand finns t ex på Ringsöns södra udde söder on insjön. Området är ännu roligare efter 15/8 då fågelskydden är hävda.

Med 2,5 dygn kan det också vara idé att paddla från A till B om ni har flera bilar. Börja t ex vid Vålarö och paddla norrut till Stensunds folkhögskola öster om Trosa eller till gästhamnen vid Trosa. Vid det senare alternativet kan man paddla en grund kanal mellan Hänö och Korsnäsudden.

Lycka till Thure
 
Studsviks brygga

Jag paddlar en hel del i Stendörren. Jag brukar lägga i min kajak vid Studsviks brygga. Dit kommer du genom att åka mot Stendörren, men fortsätta förbi själva infarten till naturreservatet ett par hundra meter.

Jag använder mig av gröna kartan 9H SO, den fungerar utmärkt och täcker in området väl.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.