stenar

Ni som orkar släpa stenar långt upp på land för att fästa era j..la tält, lägg tillbaks dom istället för att bara lämna,,,
fan var sorgligt!!!!!!!
 
Håller fullständigt med. Nästan lika störande som söndereldade hällar. Lättare att reparera dock. Tyvärr lär inte många av syndarna hänga här på Utsidan. Men kanske nåt för alla kajakuthyrare att ta med i sina informationer?
 
Detta var väl ändå det fånigaste att irritera sig på när det gäller spår av campare i skärgården?

Att ens jämföra det med söndereldade hällar var nog det dummaste jag har läst på detta forum. Visst, det ser kanske trist ur med stenar som ligger i en ring på en berghäll, men det är ju på inget sätt en permanent skada.

Jag lägger undan mina stenar efter tältning, så att de inte ligger helt öppet på hällen, men jag blir också jäkligt glad när det ligger en hög med sten intill, eller på, en perfekt häll att tälta på. Då har ju någon annan redan gjort jobbet.

Det är ju inte så att naturen är orörd i den svenska skärgården, så lite flyttade stenar tycker jag faktiskt att man får acceptera. Då är ju kvarlämnat dasspapper ett mycket större och mer irriterande problem.
 
finns värre att störa sig på än några stenar - motorbåtar tex som sprider sina avgaser och skit överallt i skärgårn. engångsgrillarna man hittar kommer uteslutande från motor och segelbåtsfolket.
 
Är ett ganska litet problem men visst ska man lägga tillbaka dem. Mest irriterande är det väl när det sker på land dock, dvs när någon gräver/bänder upp sten och lämnar ett försmädligt hål i marken. Längs steniga stränder blir det sällan så och jag har nog syndat genom att inte lägga tillbaka dem på exakt samma plats utan i lämplig hög närmare tältplatsen. Är ganska tacksamt att de ligger vid lämpliga tältplatser så man kommer till dukat bord så slipper folk gå och leta. Tror inte andra än ljust de som använder sten till tält reflekterar över att stenarna ligger där om de inte ligger utspridda på hällen utan i prydligt stenröse.

Toapapper som folk envisas med att hänga upp buskar etc istället för att gräva ner eller trycka ner i en otillgänglig skreva irriterar mig desto mer. Dessutom tycks många missa skillnaden mellan toapapper och servetter etc som inte bryts ner alls lika fort.

Engångsgrillar borde definitivt ha 20kr pant, de är ju precis överallt. Spruckna hällar är nog främst pga okunnskap, folk tänker bara på brandrisken och tycker de eldar säkert när det görs på häll.

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pzac Stenar på klipphällarna i skärgården! Paddling allmänt 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.