Stela fingrar

Jag har klättrat i ett halvår ungefär. Efter att ha klättrat mycket ett tag blev jag på morgonen stel i fingrarna. Precis när jag vaknar och inte har rört dom på hela natten blir de stela och det värker när jag knyter handen. Det räcker att man rör på fingrarna lite så går det över. Jag har inte ont när jag klättrar. Är det någon som känner igen sig. Kan det leda till allvarligare problem om man inte vilar. Jag har nyss haft ett uppehåll på 2,5 veckor och då har det gått över, men det känns som att det kommer tillbaka. Tacksam för svar.
 
ledinflamation

Det kan vara inflamation i fingerlederna som du har fått.
detta kommer sig av att när du börjar klättra blir man snabbt starkare i musklerna men senor och muskelfästen tar längre tid att bygga upp. detta leder till att du belastar lederna i dess ändlägen när du klättrar på små brepp. brosket i lederna blir överbelastade och kan efter en tid bli inflammerade.
botemedlet mot detta är att klättra på större grepp och köra med "openhand". (kom inte och påstå att det inte går att få tekniskt svåra leder på stora grepp, det beror helt och hållet på ledbyggarens skicklighet)
efter ett tag kan du börja varva med mindre grepp, men ta det väldigt lungt för annars kommer inflamationen tillbaka.
hoppas det har varit till någon hjälp!!

Mårten
 
STELA FINGRAR

Tjena!
Stela fingrar kan beror på hand/finger inflamation
och träningsvärk (senor).
Det du kan göra åt problemet börja töja/stretcha handen och fingrarna lätt och sedan lagom hård 3-5 ggr om dagen. I fortsättningen, ska fortsätta med att töja och stretcha handen och fingrarna lätt och sedan lågom hård räcker med en gång om dagen.Men fortsätt att klättra så länge det känns bra och du ska ta det lugn i början sedan kan du få börja öka igen. Det kan ta 2-4 veckor att bli av med besväret men om problemet fortsätter ska uppsöka läkare fort.
IBBE, Sjukvårdare specielist i sportskador.


[Ändrat av tibloc 2002-01-17 kl 17:22]
 
Följ tipsen du fått av de andra, själv var jag oförsiktig och har dragits med inflammation i ett halvår utan klättring. Bättre ta kroppens varningssignaler på allvar dvs längre tids värk = problem. Att du inte känner något under klättring beror på, som jag förstått, att inflammationen gör sig hörd först när kroppen kallnat. Det du har låter inte så allvarligt (än) men det kanske är lämpligt att träna fotarbete och mest köra stora grepp och slopers en tid framöver. Vänta dock inte för länge med läkarbesök om det inte verkar ge med sig. När väl en riktig inflammation brutit ut tar det LÅNG tid att helt bli av med den. I det läget kan varje tungt träningspass förlänga läketiden med flera veckor. Se dock till att röra fingrarna mycket då cirkulation anses ha läkande effekt.

Må väl

/D
[Ändrat av dangermouse 2002-01-22 kl 10:10]
 
Ta en inflammaton på allvar.

Vikten av att uppsöka läkare kan ha stor betydelse för hur länge du behäver dras med inflammationen. Läkaren kan ordinera inflammationsdämpande tabletter eller någon inflammationsdämpande salva som du maserar in och detta förkortar läkningstiden avsevärt. Salvan finns att köpa receptfritt på apoteket, kommer inte ihåg namnet nu men det är ju bara att fråga i kassan.

Tony
 
var får man tag på en bra läkare?

Var får man tag på en bra läkare i Göteborg. Jag var på apoteket och skulle köpa en inflammationshämmande salva men de avrådde mig och tyckte att jag skulle snacka med läkare först. Har någon nåt tips om någon salva som man kan ta utan att behöva gå till läkare. Det verkar vara svårt att komma till en handkirurg. Är det verkligen nödvändigt?
 
Man kan inte söka sig till handkirurgen utan remiss från en läkare om det är inte jätte akut och förutom de privata kliniker.Gå till vårdcentralen (distriksläkare)i ditt hemkommun
där kan du tala för de om att du har besvär i handen/fingrarna och att du gått länge med besväret. Där kan de hjälpa dig fortare. Fråga dina föräldrar eller bekanta som brukar känna till vart vårdcentraler ligger mm. Något typ av salva kan jag tyvärr inte namn ge p.g.a säkerhetsskäll och att du haft besväret så pass länge bäst att en läkare kan hjälpa dig vidare och kan se vad du kan göra åt. Det är fel av mig att sätta diagnosen för dina besvär via nätet/datan just idag eftersom du haft besväret länge.
Du avgör själv om du vill söka läkare eller inte men jag bara råder dig eftersom jag har själv haft liknande besvär och jag jobbar med sportskador.
En läkare kan sätta rätt diagnos och skriver ut rätt salva mm. Mer kan jag inte göra åt.Hoppas att någon annan som kan ge dig bättre råd. IBBE.
[Ändrat av tibloc 2002-01-28 kl 19:07]
 
uppvärmning vs skador

Har läst om många som fått ledproblem av klättring, och funderar på vilka orsaker som egentligen ligger bakom. Självklart spelar belastning och att muskeltillväxten är snabbare än tillväxten av senor, ligament etc roll.

Men, vad jag sett så är det mycket få som värmer upp ordentligt, jag själv inkluderad, och kan inte det vara en betydande anledning till varför så många skadar sig? Musklerna kommer ju ändå igång någorlunda snabbt när man börjar klättra, och går man igång på för hårda leder/problem utan uppvärmning så märks det tydligast i styrkan och orken. Men lederna tar lite längre tid att värma upp och få igång ordentligt, och man känner inte lika omedelbart att de tar stryk, vilket ju rimligtvis lätt leder till skador...

Vad säger ni som har, har haft skador? Värmer ni upp _ordentligt_? eller bara lite väderkvarnsviftande med armarna och sedan direkt på väggen?
 
Nedvarvning?

På mindre än ett år har jag nu pajjat fingrar 2 gånger. Båda gångerna värmde jag upp genom att klättra försiktigt på stora lätta grepp och sedan succesivt öka svårighetsgraden. Skadorna har uppkommit på crimpgrepp efter att ha klättrat länge och börjat bli trött, första gången resulterade i en sträckning och nu senast var det långfingerleden som rök.

Min teori är att jag har klättrat slut på musklerna så att de inte orkar "hålla emot" som de brukar, vilket har inneburit att senor och leder har fått ta mer stryk än de klarar.

Nu efter 6 veckors vila är jag på gång igen, och jag ska aldrig mer klättra små tunga grepp när jag är trött...

/Johan
 
ont i finger

Jodå, jag känner igen ditt problem. Själv klättrar jag inte, dock tränar jag med grepptränare och tog vid några tillfällen i "för mycket" med vänsterhanden. Sen dess får jag ont i långfingrets sena på ovansidan av handen så fort jag griper tag i något. Har haft så i en dryg månad så det verkar ganska svårläkt. Har även provat Orudis gel (receptbelagd, finns dock en som heter Siduro utan recept), dock utan resultat. Antar att det enda man kan göra är att ta det lugnt med handen, dvs ingen klättring på ett tag...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peon Hur starka fingrar behöver man ha? Sportklättring 16
Keras2006 Hur tejpa fingrar? Sportklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.